Zijn er bedrijven die een volledige sollicitatieprocedure via Skype/telefoon hebben?

Ik zit in het buitenland en om voor een gesprek naar een ander land op eigen kosten te reizen vind ik wat te ver gaan. Zijn er bedrijven die de mogelijkheid geven om volledig via Skype/telefoon een sollicitatieprocedure te doorlopen?

8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik iemand zou moeten aannemen (wat ik bijv. als voorzitter van een schoolbestuur heb gedaan) zou ik die persoon zeker in levenden lijve willen zien. Bent u in het buitenland op vakantie, dan ligt de zaak behoorlijk anders dan wanneer u er woont: het eerste was te plannen (met oog op sollicitatie); het tweede niet. Wellicht wil men u voor een 1e ronde wel faciliteren? Maar bij 2e ronde zou u zeker moeten verschijnen.
Drepolli
8 jaar geleden
Ik woon in het buitenland. Bedrijven betalen geen reiskosten zoals ze vroeger deden. Voor 1 gesprek meer dan 500 euro neer te tellen is bizar. Skype laat je ook levend zien. Maar zijn er bedrijven die met de tijd meegaan? In de States lijkt het mij namelijk wel aardig normaal. Alhoewel ik dat ook niet zeker weet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op het moment dat je een vacature ziet, moet je dit zelf voorstellen,
Dan merk je wel wat voor reactie er komt.
Groot kans dat als ze iets in jou zien, ze eerst een paar skype meetings organiseren, en als je dan nog in de race bent, zij de kosten wel voor hun rekening willen nemen.
Utrecht
8 jaar geleden
Het gebeurd; o.a. mijn werkgever doet het. Ik heb zelf wel eens een gesprek via Skype gevoerd en diegene op basis daarvan ook aangenomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het schijnt zelfs steeds vaker voor te komen, maar hou er rekening mee dat je echt een keer naar het bedrijf toe zal moeten voor het laatste gesprek.
http://carriere-advies.monsterboard.nl/sollicitatiegesprek/voorbereiding-sollicitatie/telefonisch-sollicitatiegesprek/article.aspx
Drepolli
8 jaar geleden
@Utrecht in welke sector bent u actief?

Antwoorden (1)

Beste Drepolli,

We zien in de praktijk dat bedrijven hier steeds meer aan meewerken. Mogelijkheden tot sollicitatiegesprekken via telefoon/Skype/Facetime wordt steeds normaler, vooral wanneer het gaat over internationaal georiënteerde bedrijven of bedrijven die veel 'online' werken. Wat ook een mogelijkheid is, is het maken van een filmpje zodat je nog meer van jezelf in de sollicitatieprocedure kan leggen dan tijdens een telefoongesprek.
Succes!