hoe kan ik op een goede manier delegeren?

Ik heb het best druk deze maand : ik moet twee grote evenementen organiseren plus mensen werven voor een derde groot evenement. Ik doe dit samen met andere mensen.
Nu kan ik best delegeren, hoewel ik de eindverantwoordelijkheid heb en met stagiairs werk. Zo heb ik één iemand de opdracht gegeven om de werving voor het derde evenement op zich te nemen. Gisteren echter bleek dat ze de flyers nog niet had rondgedragen, en dit heb ik dus zelf gedaan gisternacht want de inschrijvingen moeten deze week nog binnen zijn.
Ik heb ook aan collega's gevraagd te werven in hun groepen, maar hoor er zeer weinig van.
Ik geef ook de catering voor één evenement helemaal uit handen plus laat ik anderen de vormingen volgen die nodig zijn voor een ander evenement zodat zij op gelijk niveau mee kunnen werken.
Maar ik ben op van de zenuwen omdat er, als ik mensen bel of mail, voor mij ontoereikende respons komt. Ofwel krijg ik het deksel op mijn neus omdat iemand mijn vraag om op de hoogte te blijven ervaart als een motie van wantrouwen, en dan heel defensief gaat reageren. Ofwel krijg ik een sms "rustig, alles komt in orde". Terwijl deze collega dinsdag moet kopiëren en ik niet eens heb kunnen doorgeven waar ze het materiaal voor de kopies vindt omdat ze haar gsm niet opneemt.
Ik vermoed dan ook dat ik relatief een "controlefreak" ben, als ik geen overzicht heb ga ik echt flippen, wat vandaag ook gebeurd is.
Hoe kan ik (als eindverantwoordelijke) dit loslaten en écht leren delegeren?

Het beste antwoord

Je bent al aardig op weg . Maar in het uitbesteding traject direct de controle momenten vast leggen en aangegeven op welk moment je wat verwacht ( hebt) . Wens rapportage op afgesproken momenten . Schrijf dat evt uit . En maak er evt een publiek draai boek van dat laatste kan maar hoeft niet . Of dat nog delegeren is ? Maar zeker met jonge mensen is vrijblijvendheid de grootste valkuil vertrouwen is prima maar controle is net wat beter . Pas als je met een vaste groep of team werkt kan je de boel wat laten vieren maar beter is het iedere x de lat wat hoger te leggen voor wie dat aan kan . Maar bespreek direct je controle momenten in het begin van het project en vraag lukt het je in die tijd ? En hou wat extra tijd achter de hand mensen zijn anders geneigd alles iets te laat te doen . Hou de druk op de ketel anders lukt er niks . Dus hou ze druk met jou project anders vullen ze de tijd met ? Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door die afgesproken controle momenten ( evaluatie en feedback ) voelen ze zich niet zo aangevallen ze weten dat het komt . En zo krijgt je zelf rust in je hoofd om zo nodig bij te sturen en De kijk op de situatie van af een afstand te monitoren ( vinger aan de pols houden ) Een tip die ik kreeg van een top ondernemer . Medewerkers zijn net kruiwagens als je niet duwt of trekt gebeurt helemaal niks :)