Heb ik een arbeidsovereenkomst gesloten?

Ik ben een jongen die net van het praktijk onderwijs is afgekomen. Ik ben nu 18 jaar. Na dat ik stage heb gelopen bij een bedrijf, heb ik hier een baan aangeboden gekregen. Mijn leerkracht is hier ook bij aanwezig geweest toen het allemaal besproken is. Nu ben ik werkzaam in de winkel die hij net geopend heeft. Hij heeft samen met mij afgesproken dat ik €650,00 in de maand zal gaan verdienen en dat ik 3 jaar bij hem werkzaam zou zijn. Nu ik hier een maand werkzaam ben ik geweest en ik nog steeds geen geld heb ontvangen voel ik met behoorlijk rot hierover. Ik heb hem (mijn buurjongen ook nog eens) gevraagd wanneer ik mijn geld zou krijgen. Hier op heeft hij geantwoord via de whatsapp dat ik geen contract heb ondertekend, dus met andere woorden dat ik ook GEEN recht heb op het geld dat is afgesproken. Via de UWV krijgt hij nu dus waarschijnlijk geld voor mij, omdat ik er wel werkzaam ben. Dit heet volgens het formulier dat ik hier over heb gekregen een banenafspraak (mobiliteits bonus? Wajong?) en hier zou hij dus geld van ontvangen. Nu is mijn volgende vraag, of hij hier geld van kan krijgen zonder dat hij mij hoeft te betalen.

Weet iemand hier verder meer over? Of hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken nu? Graag krijg ik over dit onderwerp meer informatie, zodat ik eventueel toch nog mijn geld kan krijgen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja sterker nog bij geen AO of getekende stage overeen komst ben je in feite in vaste dienst . Laat je komende dagen door wat kennissen op de foto zetten terwijl je aan het werk bent ( on opvallend) of maak wat foto's zelf . Vraag per what'ap wat nu de bedoeling is en blijf zeer vriendelijk . En dat je bereid bent te tekenen . Mogelijk is er niks aan de hand en duurt het even voordat je in de loonbelasting enz bent ingevoerd . Zo niet je leeraar is je getuige en de UWV geeft echt niet zo maar een subsidie weg . Zoek bij problemen contact met de UWV . En verzamel bewijs van je aanwezigheid . Vraag of een leeraar langs komt of ? Succes anders langs het juridisch loket . Wel met wat bewijzen . Neem anders het gesprek op dat kan met de meeste telefoons . Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Praat er met je leeraar over . Was het misschien een snuffel stage ? Dan geen vergoeding . Ja als je in augustus stage loopt mag je ver wachten uiterlijk eind september je vergoeding te krijgen . Dus je bent er nu niet meer aan het werk ? Hoe lang heb je daar gewerkt ? En waarom nu niet meer ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het verhaal van kapperskort klopt in grote lijnen wel. Prima dat je leraar erbij was toen je mondeling een contract aangeboden kreeg, als je dat toen ook mondeling geaccepteerd hebt, heb je de baan.
Hier wat eenvoudiger uitgelegd:
http://selwyndonia.nl/site/2013/mondelinge-arbeidsovereenkomst-pas-op/
Jouw werkgever kan loondispensatie voor jou hebben aangevraagd, dit kun je navragen bij het UWV, wat jou zeker het recht geeft op salaris. Overigens worden veel salarissen pas aan het eind van de volgende maand uitbetaald en is het dus heel goed mogelijk dat je volgende week dat toch nog krijgt. Nog 1 dingetje, hebt recht op een hoger salaris als je 40 uur werkt, kaart dat ook even bij hem aan:
http://financieel.infonu.nl/geld/11030-minimumloon-jeugdloon-juli-2015-januari-2016-plus-uurloon.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag de leraar die getuige was van deze overeenkomst of hij getuige voor je wil zijn als dat nodig is, dan sta je sterker je recht te halen. Na je reactie dat je geen uitkering ontvangt, betwijfel ik of je werkgever recht heeft op loondispensatie, ik denk het niet.
Vraag hoe je dit aan moet pakken na bij het juridisch loket, dat zit door het hele land en je kunt er gratis terecht voor een eerste gesprek, freekfluweel heeft de link al geplaatst. Succes.
Laat je leraar een getuigenverklaring opstellen en ondertekenen, want er is sprake van een mondelinge overeenkomst. Je leraar en je school heeft eerder deze situatie mee gemaakt en weet hoe te handelen. Dus laat je goed voorlichten door hun. En vraag hun advies.
Nu is het ook het geval van het minimumuurloon. Deze dient aan iedereen uitbetaald worden en het UWV kan je zeer goed uitleggen wat de manier is om dat te krijgen. Maar dat is een onvriendelijke weg.

Probeer eerst de vriendelijke weg. Dus laat je werkgever uitleggen wat hij bedoelt met geen contract. En herinner hem aan de mondelinge overeenkomst. En zorg dat je een getuigen hebt als dit gesprek aangaat. Blijf werken en blijf praten. En leg alle mondelinge afspraken vast. En laat het lezen door de persoon die de mondelinge iets belooft heeft. Als hij geen contract op stelt, dan kan jij het wel doen.

Misschien gaan de zaken toch slechter dan gedacht en dan kun jij helpen, lees voor hem werken, om die problemen om te lossen. Vooral bij de kleine bedrijfjes gaat het minder formeel aan toe en ben je snel samen verantwoordelijk dat het geld binnen blijft komen en dat iedereen zijn deel van de winst krijgt.