Kun je timmerman worden met praktijkonderwijs?

Kun je timmerman worden met het praktijkonderwijs? zo ja verdien je dan even veel met iemand van bijvoorbeeld Havo die ook timmerman wilt worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, duurt 2 jaar: http://www.debouwietsvoorjou.nl/het-project/beroepen-in-de-bouw/timmerman
ronron1212
8 jaar geleden
Timmerman is timmerman en daar verdien je een loon voor.
tinus1969
8 jaar geleden
Ik denk dat je beter met praktijkonderwijs timmerman kunt worden dan met havo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel: aangezien je in het praktijkonderwijs geen diploma behaalt maar een certificaat en je voor het MBO niveau 2 minimaal een LBO diploma nodig hebt, is dit niet het juiste traject voor de vraagsteller. Hij/zij moet dan eerst nog een entree opleiding volgen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-toelatingseisen-voor-het-middelbaar-beroepsonderwijs-mbo

Het beste antwoord

Kort door de bocht antwoord: jazeker kun je aan de slag!

de nuance:
Inderdaad kun je op basis van gebleken bekwaamheid en ervaring aan de slag. vaak eerder bij kleine bedrijven waar de sfeer niet zo formeel is en niet lullen maar poetsen (euhh..timmeren) de norm is. Bovendien heb ik de ervaring dat je in kleine bedrijven veel sneller kunt leren (maar dat hangt van jou af) dan in grote, In grote bedrijven zijn vaak zaken als veiligheid en protocol wel beter geregeld. 't is maar wat je wilt.

Nog steeds is het in Nederland zo dat officiele diploma' s in veel gevallen niet verplicht zijn (vaak wel aangeraden). Maar als je op grond van praktijkervaring en kennis aan de slag wilt, wanneer je je handjes laat wapperen en vooral als je ook nog praktisch bent -- dan zijn er genoeg werkgevers die op jou zitten te wachten. Mijn oom Frans ging als jochie van 12, vers van de lagere school aan het werk bij een aannemer en werkte zich een slag in de rondte. maar hij keek van alles de kunst af en op zijn 18e was hij een volleerd timmerman en meubelmaker. Zijn diploma' s heeft hij later wel gehaald maar meer omdat men vond dat het goed staat.

Dat hangt allemaal gewoon af van je werkgever/baas. Tsja en wat je gaat verdienen hangt enorm af van de situatie. 10 jaar geleden was het gloria in de bouw en mensen verdienden echt bakken met geld. 5 jaar geleden was het treurnis en werd de een na de ander ontslagen. En nu komen we weer in een normalere situatie, er is werk maar de bomen groeien niet tot in de hemel. Wanneer je jouw werk serieus neemt, goed oplet op wat wordt gevraagd, precies werkt, het niet vervelend vindt om af en toe wat extra te doen -- dan ga je er altijd komen. Maar verlang niet dat je direct de ideale en goed betaalde job vindt. geen probleem overigens want ondertussen leer je weer veel over het werk, de materialen, de mensen, werkprocessen, valkuilen...

succes ermee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel! ja laat gelezen. heel laat..