Transitievergoeding of niets? Mag hierbij afgeweken worden van het gelijkheidsbeginsel?

In de Nederlandse grondwet staat in artikel 1: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld."
Nu, wie op of na 1 juli 2015 wordt ontslagen heeft volgens een nieuwe wet altijd recht op een transitievergoeding. Wie bv. op 1 september 2014 met toestemming van het UWV om economische redenen werd ontslagen had nergens recht op. De werkgever kon zich zo makkelijk van (oudere) medewerkers ontdoen zonder enige vorm van ontslagvergoeding te voorzien. De nieuwe wet is er misschien zelfs gekomen om dit tegen te gaan. Is er nu iets voorzien om het voor de mensen die eerder ontslagen werden toch 'gelijk' te maken? Anders wordt er toch gezondigd tegen het gelijkheidsbeginsel.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je hebt het gelijkheidsbeginsel niet begrepen. Voor iedereen geldt dat na 2015.... Voor iedereen gold voor 1 september 2014... Je snapt hem hoop ik.

Daar wordt niet tegen gezondigd. Wetten kunnen altijd veranderen en dan kun je geluk hebben of pech. Raar voorbeeld, maar hopelijk wel duidelijk: Stel dat ik op een bepaalde snelweg vanaf 01-09-2015 130 km/uur mag rijden. Nu heb ik op 01-09-2014 op die snelweg ook 130 gereden maar een bekeuring gekregen. Dan kan ik ook niet stellen: "met terugwerkende kracht had ik geen bekeuring mogen ontvangen, want vanaf september 2015 was 130 toegestaan."

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100