Transitievergoeding of niets? Mag hierbij afgeweken worden van het gelijkheidsbeginsel?

In de Nederlandse grondwet staat in artikel 1: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld."
Nu, wie op of na 1 juli 2015 wordt ontslagen heeft volgens een nieuwe wet altijd recht op een transitievergoeding. Wie bv. op 1 september 2014 met toestemming van het UWV om economische redenen werd ontslagen had nergens recht op. De werkgever kon zich zo makkelijk van (oudere) medewerkers ontdoen zonder enige vorm van ontslagvergoeding te voorzien. De nieuwe wet is er misschien zelfs gekomen om dit tegen te gaan. Is er nu iets voorzien om het voor de mensen die eerder ontslagen werden toch 'gelijk' te maken? Anders wordt er toch gezondigd tegen het gelijkheidsbeginsel.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Nederlandse grondwet moet je meer zien als zeg een mooi verhaal . Hij kan NIET zo als in Duitsland afgedwongen worden door er voor naar de rechter te gaan Of een wet of regel af te dwingen . Er zijn wel wets voorstellen voor geweest maar de VVD heeft dat pas nog getorpedeerd in deze regeer periode . .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Constitutionele toetsing ontbreekt in onze grondwet . Dus het recht om de wetten en regels te laten toetsen door de rechter op basis Vd grondwet .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel Kapperkort. Jouw toevoeging aan beide antwoorden (die ik allebei even goed vind en daarom slechts kan honoreren met een +1) geeft een compleet beeld. Ik vraag me nu nog af sinds wanneer de wet in voege was die toeliet dat werknemers die om economische redenen ontslagen werden geen ontslagvergoeding kregen (of hoefden te krijgen).

Antwoorden (2)

Je hebt het gelijkheidsbeginsel niet begrepen.

Voor iedereen geldt dat na 2015....
Voor iedereen gold voor 1 september 2014...

Je snapt hem hoop ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Mee eens! Het gelijkheidsbeginsel is iets anders dan art 1 uit de grondwet. Met de verschillen in salarissen zou daar anders wel heel veel tegen gezondigd worden...
tinus1969
8 jaar geleden
Mensen verwachten sowieso veel te veel van Artikel 1.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal goed ja, gelijkheid is geen gelijkblijvendheid...
En in dit geval mag je het verlies voor jezelf uitrekenen...., minder ww-tijd en een bonussss! ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel MrTomaat. Dat is duidelijk. +1
Daar wordt niet tegen gezondigd. Wetten kunnen altijd veranderen en dan kun je geluk hebben of pech.

Raar voorbeeld, maar hopelijk wel duidelijk:
Stel dat ik op een bepaalde snelweg vanaf 01-09-2015 130 km/uur mag rijden. Nu heb ik op 01-09-2014 op die snelweg ook 130 gereden maar een bekeuring gekregen. Dan kan ik ook niet stellen: "met terugwerkende kracht had ik geen bekeuring mogen ontvangen, want vanaf september 2015 was 130 toegestaan."
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed voorbeeld. +1