Wat gebeurd er als je in de ZW komt maar wel een reis van 5-6 weken geboekt hebt staan?

Mijn vriendin heeft een lange reis geboekt van anderhalve maand naar het buitenland. Nu is het zo dat zij net voor het einde van haar contract in de ziektewet is komen te zitten en dadelijk onder ZW van het UWV valt. Ze heeft een burnout in combinatie met een depressie. Haar therapeut adviseert om deze reis door te laten gaan, maar zij is bang dat ze problemen krijgt met het UWV en haar niet als ziek erkent. Wanneer dat gebeurd kan ze wellicht wel toestemming krijgen voor haar reis, maar krijgt ze maar voor 5 dagen uitkering betaald en de overigen weken worden dan de WW stop gezet. Dit kan zij absoluut niet opvangen. Uiteraard krijgt ze hier nog meer stress door.
Wat zijn de mogelijkheden voor haar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
ronron1212
8 jaar geleden
Wat heeft ze nu ww of zw van het uwv? Ze zal hoie dan ook toestemming moeten krijgen van het UWV.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op dit moment is ze net ziek gemeld bij haar werkgever, dit heeft ze zo lang mogelijk willen rekken juist omdat haar contract per 1 aug afloopt. Nu heeft ze dus nog geen ZW uitkering bij het UWV. Een paar jaar geleden heeft ze ook in de ziektewet gezeten en heeft erg slechte ervaring met de arts en het UWV opzicht. Hier maakt ze zich extra druk om. Ze weet dus nog helemaal niet wat er dadelijk gaat gebeuren.

Antwoorden (2)

Dat zal ze toch echt met de bedrijfsarts / arts van het UWV moeten overleggen, waarbij het advies van haar eigen therapeut eventueel natuurlijk kan worden meegenomen.
Maar je (of zij, mensen in het algemeen trouwens) onderschat hoe verschrikkelijk veel stress er kan komen kijken bij vakantie, zeker in het buitenland. Niet alleen mentale stress maar ook fysieke, door ander eten, warmte, tijdsverschil etc. Niet voor niets is vakantietijd altijd een piektijd voor het ontstaan van psychoses (!) bij mensen die daarvoor geen of slechts lichte klachten hadden, en op vakantie gingen om 'te ontspannen'.

Of het UWV haar wel of niet als ziek erkent is feitelijk niet eens haar hoofd-probleem. Belangrijker is of ze met een burn-out en een depressie uberhaupt in staat is een grote buitenlandse reis - en ook nog eens zo'n lange - moet maken, terwijl ze zich dat financieel eigenlijk niet eens kan permitteren. Persoonlijk zou ik het haar als ik haar arts was op alle mogelijke manieren afraden. Een leuke stedentrip of weekend in een huisje in een bosrijke omgeving in Nederland is vermoedelijk al ontspannend (en vooral inspannend) genoeg.

Ik hoop dat ze in elk geval gezorgd heeft voor een goede annuleringsverzekering, want dat geeft op dit moment vermoedelijk het meeste rust. En rust is precies wat ze nodig heeft. Geen (in)spannende "vakantie".

De keuzes die ze heeft is gaan - met alle stress, onzekerheid, problemen, risico's en wellicht ook nog financiele ellende van dien - of niet gaan - met alle gemoedsrust, zekerheid en tijd om bij te komen die daar bij hoort. Het enige is dan de (relatief kleine) teleurstelling dat ze dan die buitenlandreis nog even uit moet stellen tot ze weer boven jan is. Maar dat lijkt me sowieso een verstandige beslissing. Tenminste als ze ECHT overspannen / depressief is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een verklaring van je arts dat je te ziek bent om op vakantie te gaan is wel noodzakelijk voor de annuleringsverzekering. Als je dat kunt regelen, lijkt me dit inderdaad het beste.
ronron1212
8 jaar geleden
@Marleen als ze wel ziek voor het UWV is het de vraag of ze 5 of 6 weken weg mag meestal is 3 weken aaneengesloten wel de max.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet aan ons te oordelen of dit voor haar goed of slecht is vind ik persoonlijk. Je hebt zeker een punt dat er veel bij komt kijken. In haar specifieke geval heeft haar therapeut juist geadviseerd dit wel te doen. Juist omdat het goed voor haar zou zijn om letterlijk van de situatie hier weg te zijn. Ze zal een groot gedeelte van die verre reis namelijk ook bij familie in huis zitten en niet in een hotel of appartement. Op dit moment is ze net ziek gemeld bij haar werkgever, dit heeft ze zo lang mogelijk willen rekken juist omdat haar contract per 1 aug afloopt. Nu heeft ze dus nog geen ZW uitkering bij bij het UWV. Een paar jaar geleden heeft ze ook in de ziektewet gezeten en heeft erg slechte ervaring met de arts en het UWV opzicht. Hier maakt ze zich extra druk om. En wat betreft de kosten, zover ik begrepen heb van haar kan ze de reis dus wel betalen, zeker omdat ze daar bijna geen kosten heeft omdat ze bij familie verblijft. Alleen een maand uitkering missen kan echt niet ivm de vaste lasten van thuis.
Beste Vragenisvrij,

Als je een ziektewet-uitkering van UWV hebt, mag je op vakantie. Je hebt daar geen toestemming van UWV voor nodig.

Wel is het zo dat UWV moet beoordelen of je vriendin ziek is. Dus moeten wij haar wel kunnen bereiken en eventueel oproepen voor een gesprek met een arts.

Het is daarom belangrijk dat je je vakantieperiode bij ons meldt. Kan UWV niet beoordelen of je ziek bent? Dan krijg je ook geen ziektewet-uitkering.

Vakantie kun je schriftelijk of telefonisch melden. Bel UWV Telefoon (0900-9294) of gebruik een wijzigingsformulier.

Actuele informatie over vakantie tijdens de ziektewet vind je hier: http://bit.ly/1MEUUA3.

Ik wens jullie alvast een fijne vakantie!

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik hierboven ook uit een reactie lees, mag een reis van een week of 5-6 überhaupt dan wel? We hebben het namelijk niet over een vakantie in Belgie, maar over een bestemming van meer dan een halve dag vliegen. En wat gebeurd er dus wanneer haar psycholoog haar als ziek bestempeld, maar het UWV niet? Zelf heb ik ook niet de beste ervaring met de arbo artsen dus begrijp haar angst volledig. Ze komt dan in de WW, en dan mag ze niet op vakantie, of onbetaald voor de weken als ze wel gaat. Want annuleren mag dan ook niet, want het UWV vindt dan haar niet ziek, of geldt de verklaring van haar psychoog al als voldoende...?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Vragenisvrij, Zoals Robert al aangaf is het belangrijk dat je vriendin haar vakantie aan ons doorgeeft. Het maakt niet uit hoe lang ze op vakantie gaat. Wat wel belangrijk is: er moet wel geconstateerd worden dat je vriendin ziek is. UWV zal dit beoordelen. Daarbij kan eventueel ook het oordeel van haar psycholoog worden meegenomen. Wordt er geconstateerd dat ze niet ziek is, dan zal ze inderdaad voor een WW-uitkering in aanmerking komen. Of ze dan toch haar reis kan annuleren kan ik je niet zeggen. Daarvoor zou je contact op moeten nemen met de reisverzekering. Met vriendelijke groet, Yvonne
UWV Webcare Team
www.uwv/webcare
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de heldere uitleg.