Hoe word je kinderpsycholoog?

Ik ben 16, en ben bijna klaar met mijn HAVO opleiding. Ik zou graag kinderpsycholoog willen worden en vraag me af welke leerweg ik hiervoor af moet leggen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4K
Antoni
8 jaar geleden
Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Psycholoog staat (onder meer): "Opleidingen tot psycholoog Om Psycholoog te worden moet je minstens de HBO opleiding Toegepaste Psychologie hebben afgerond. Deze opleiding duurt vier jaar. Voor het Universitaire niveau van Psycholoog, waardoor je een wetenschappelijk Psycholoog wordt, moet je de WO opleiding Psychologie doen. Dit is een drie jaar durende Bachelor met een een tot twee jaar durende Master. Er zijn tegenwoordig ook thuisopleidingen psychologie die behaald kunnen worden, maar of deze voldoen is de vraag. Je hebt een verplichte registratie, bijvoorbeeld een NIP registratie Je kan doorstuderen tot Klinisch psycholoog, GZ-pyscholoog, kinderpsycholoog of klinisch neuropsycholoog." Die website heeft geen aparte pagina voor het beroep van kinderpsycholoog.

Antwoorden (1)

Een hbo-opleiding tot Kinderpsycholoog is er niet, Wel de hbo-opleiding " kinderpsychologie. Realiseer je wel dat deze studie je niet opleidt tot het beroep van kinderpsycholoog. De HBO opleiding geeft je wel kennis tot de psychologie van kinderen.
Om het beroep kinderpsycholoog uit te kunnen oefenen, moet je de universitaire opleiding Psychologie volgen en aanvullend een master Kinder- en Jeugdpsychologie. Deze wordt ook in Rotterdam aangeboden, aan de Erasmus Universiteit om precies te zijn, al heet hij daar Master Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus.
Met HBO Psychologie kan je eigenlijk niet zo gek veel. Maatschappelijk werk, P&O, reclassering, in die richting moet je dan denken.