Hoe ver reikt een concurrentiebeding m.b.t. indirecte concurrenten?

Stel je werkt voor een zeer grote organisatie (multinational) die in tal van sectoren actief is en aan uiteenlopende dienstverlening doet (bijv. strategisch advies, software maken, tandpasta maken etc.) en je bent in divisie A actief voor de betreffende organisatie.
Je zou qua werkzaamheden liever werk doen dat onder divisie C valt. Dat is bij de huidige werkgever niet mogelijk i.v.m. een re-organisatie en omdat ze je bij divisie A hard nodig hebben.

Nu er is een aanbod van een andere organisatie, die met de huidige werkgever concurreert op het gebied van divisie C. Tegelijkertijd is er in je contract een concurrentiebeding opgenomen, waardoor het verboden is om binnen 12 maanden naar een concurrent te gaan. Geldt dat concurrentieverbod dan nog steeds? Met andere woorden: je werkt voor divisie A en je huidige werkgever concurreert op het gebied van divisie C met je potentieel nieuwe werkgever. In hoeverre geldt het concurrentieverbod dan nog?

Alle divisies zijn overigens aparte juridische entiteiten.

Dit is een concrete vraag (en geen hypothetische situatie), dus ik ben benieuwd naar het exacte antwoord.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Ieder concurrentiebeding komt bij een geschil bij de rechter . Die oordeelt op basis van de wet maar ook op redelijkheid of het concurrentie beding onverkort of gematigd gehandhaaft blijft . Dus ze kunnen alles schrijven in een AO maar de wet gaat voor . In de meeste gevallen in een AO voor Bep tijd is concurrentie beding al niet geldig ook indien de medewerker nergens meer terecht kan of geblokkeerd wordt . De rechter kan het matigen of zelfs totaal verwerpen als onrechtmatig . Ook voor de rechter is van belang dat je zeg een beloning kreeg voor je beding .Ga niet blind op dit antwoord af raadpleeg iemand die jou cao en bedrijfstak kent en het ook bij de rechter kan verdedigen dus een advocaat die hier in is gespecialiseerd . Raadpleeg of laat dat doen de jurisprudentie bij ( bijna ) gelijke gevallen succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je reactie. Het is alleen geen antwoord op mijn vraag.
Ik vermoed dat het beding niet direct als onredelijk bestempeld zal worden als ik naar een directe concurrent zou gaan. Mijn vraag gaat met name over de reikwijdte, niet over eventuele de matiging en/of boetes. Hoe ver reikt het begrip indirecte concurrent. Ik ben dus op zoek naar antwoorden die dat verduidelijken. Er is geen CAO van toepassing. Ben dus op zoek naar hoe het zit met de reikwijdte van het beding, niet beloningen/sancties enz. Rechtzaken wil ik voorkomen, daar wordt sowieso niemand beter van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Staat de afstand niet ingevuld . Dus iets in een straal van . Nee dus het zou voor heel Nederland gelden . ? Een recht zaak is zeker geen goede zaak maar ga het in het gesprek niet uit de weg. Wat al gezegd in veel AO ''s staan veel zaken die niet door de wettelijke sancties kunnen afgedwongen . De wet gaat voor . Met geen verdere gegevens en de exacte tekst kan ik je niet verder beantwoorden . Indien er geen straal staat is het lijkt mij niet geldig . Het kan niet zo zijn dat je in heel Nederland of niet buiten je provincie niet meer mag werken . In zo veel verschillende Sectorren . Zoek een goede advocaat die echt in dit metier is ingevoerd niet voor een proces maar voor juiste info . Wel een die het ook kan verdedigen voor de rechter . Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is wel het juiste antwoord. Er is geen reikwijdte!
Ook al ga je van divisie a naar divisie a bij de concurrent, mag dat niet verboden worden middels een concurrentie beding.
Het beding is er feitelijk voor dat een werknemer bijvoorbeeld niet zijn/haar kennis "doorverkoopt" aan de concurrent.
Dit zou bewezen moeten worden, alvorens het beding enige geldigheid verkrijgt.
Je hebt namelijk recht op het verdienen van geld. Dat mag niet ontzegd worden, tenzij je bijvoorbeeld geheime informatie doorspeelt aan de concurrent, of klanten meeneemt naar de concurrent.
Daarnaast kun je altijd beter een jurist raadplegen in dit soort gevallen, zeker gezien het een concrete vraag betreft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kapperkort: dank voor de reactie. Nee, er is geen afstand gedefineerd. Het geldt zeker voor heel Nederland en mogelijk voor een grotere afstand. Ik weet dat het afstandsbeding ontbreekt, maar dat dit soort bedingen wel stand houden (begrepen op basis van andere mensen die wilden overstappen). @Primemp, ik heb begrepen dat een overstap naar een concurrent wel verboden mag worden. Het gaat om wat specialister werk. Nee, geheimen worden uiteraard niet verkocht, althans dat gaat niet gebeuren, maar ik weet dat een concurrentieverbod wel mag bestaan. Vraag is dus: is er jurisprudentie over het begrip concurrent? Wat valt er wel en wat valt er niet binnen dat begrip?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedingen die jou het functioneren belemmeren of blokkeren in jouw beroep zijn door een beetje advocaat al snel van tafel . Maar ! Kan het bedrijf aantonen dat jij hun schade toe brengt of dat jij klanten van hun bezoekt . Dat is ook meestal de uitspraak dat je niet in een regio of jouw oude klanten bezoekt voor een tijd zeg max 5 jaar . Dat laatste is echt het langste wat ik ooit gelezen heb . Boetes worden door het bedrijf opgelegd en jij bestrijd dat bij de rechter de rechter matigt dat bijna altijd . Of verwerpt het totaal .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de reactie. Oude klanten spelen geen rol. Het gaat meer over de vraag wat de juridische status is van het begrip concurrent. Ik weet dat rechters vaak redelijk zijn, maar nogmaals, ik ben gewoon benieuwd of het begrip concurrent in de jurisprudentie of elders nader is uitgewerkt.
In algemene zin is hier moeilijk antwoord op te geven. Het volgende kan van belang zijn:
* wat staat er precies in de arbeidsovereenkomst?
* is er een cao van kracht en zo ja, laat deze zich over dit onderwerp uit?
* wordt werkgever in haar in redelijkheid te beschermen belangen getroffen als de werknemer voor het andere bedrijf werkt?
* wat is de aard van de functie van werknemer (is dit erg concurrentiegevoelig)?

Afhankelijk van onder andere voornoemde omstandigheden van het geval kan tot een afweging gekomen worden. Wanneer een werkgever een werknemer ten onrechte aan een te ruim concurrentiebeding wil houden, kan de werknemer de kwestie als het niet in goed overleg op te lossen is aan de rechter voorleggen. Deze kan het beding beperken, vernietigen en/of schadevergoeding toekennen.

Overigens is onder de nieuwe wet een beperking opgenomen voor nieuwe concurrentiebedingen bij arbeid voor bepaalde tijd. Als dat mogelijk het geval is, kijk dit dan ook even na. Vaak is in de praktijk overigens ook wel een beëindiging met een vaststellingsovereenkomst te regelen waarin de werknemer geheel of deels ontheven wordt uit het concurrentiebeding.