Kun je een overplaatsing vragen naar een ander sociale werkvoorziening?

als iemand zou willen verhuizen naar belgie of duitsland kan hij dan bij de sociale werkvoorziening in dat land gaan werken?
of hoe is dit geregeld met b.v. de pensioenleeftijd loon.

8 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

De overstap van ene naar de andere SW bedrijf binnen Nederland is geregeld in de CAO.
Let op dit geldt voor de mensen die voor 1 januari 2015 al een betaalde baan bij een SW bedrijf en indicatie hadden voor de WSW.

Overstappen naar een ander land is lastig, maar niet onmogelijk, de wet is anders in het buitenland, maar er is wel een grote overlap.

Het Nederlandse bedrijf dat de werknemer in dienst heeft dient brieven op te stellen wat de huidige rechten zijn en vragen of het buitenlandse bedrijf die rechten overneemt. Er zullen verschillen ontstaan, en voor sommige zaken zal gekeken worden wat vergelijkbaar werk en rechten is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dus, ja het kan, maar de pensioen leeftijd zal de leeftijd zijn van het buitenland. En opgebouwde Pensioen en AOW in Nederland zal vanuit Nederland betaald worden.

Over loon durf ik geen uitspraak te doen, omdat in Belgie gesproken wordt over deelnemers ipv werknemers in Nederland.
En het is mijn niet duidelijk of het gaat in Belgie om loon of een uitkering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Plaatsen in een SW-bedrijf is een bevoegdheid / verantwoordelijkheid van de gemeente. Vaak doen gemeenten dat gezamenlijk in de regio, maar dat maakt het principe niet anders. Je indicatie en het besluit om je te plaatsen geldt dus alleen maar in die ene gemeente / regio. Dus als je naar een heel andere plaats verhuist moet je daar opnieuw de procedure doorlopen.
Je kunt natuurlijk vragen of de gemeente waaruit je vertrekt een aanbeveling wil doen, maar daar hoeven ze geen gehoor aan te geven.
NB: het toelatingsbeleid tot de SW is tegenwoordig veel strenger dan een paar jaar geleden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Naar het buitenland werkt dat nog veel lastiger, omdat men daar heel andere voorzieningen en toelatingscriteria heeft. Een op een overstappen is dus zo goed als kansloos.