Naar welke website kan ik verwijzen voor directe uitbetaling vakantiegeld?

Per 1 april (ruim twee weken geleden) is mijn jaarcontract beëindigd. Ik heb wel het maandsalaris ontvangen van maart, maar nog geen uitbetaling van mijn vakantiegeld. Mijn verlofdagen heb ik al opgenomen.

Ik heb begrepen dat mijn werkgever het vakantiegeld op 1 april uitbetaald had moeten hebben, en dat ik nu recht heb op rente hierover. Ik sta op het punt om een email te sturen naar de werkgever om te vragen of hij het vakantiegeld zsm kan overmaken. Is er een (juridische) website waaraan ik kan refereren waarin staat dat hij direct moet uitbetalen, en dat ik nu recht heb op rente?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vakantiegeld wordt veelal in mei uitbetaald, juni mag ook nog. Verplicht per 1 april kan niet omdat je vak.geld opbouwt van mei-mei. Bij ontslag is het wel gebruikelijk het vak.geld dan per ontslag datum uit te betalen maar niet verplicht. Dus nog ff geduld. Recht op rente heb je dus niet.
ronron1212
9 jaar geleden
Je vakantie geld zal waarschijnlijk worden uitbetaald met je afrekening en dat is dus eind april.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom is eind april pas de afrekening als ik per 1 april uit dienst ben?
SimonV
9 jaar geleden
De wettelijke rente is overigens 6% jaar -> 1/2% per maand.
Zelfs als je hier dus recht op zou hebben, zou het bij bijvoorbeeld € 2000,- vakantiegeld neerkomen op slechts een tientje per maand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat er mij meer om dat ik spoedig mijn vakantiegeld krijg, ik wil niet wachten tot het einde van de maand. De rente vind ik minder belangrijk. Het is meer om dit aan de werkgever duidelijk te maken.
ronron1212
9 jaar geleden
Salarisadministraties werken per maand dus eind april.

Antwoorden (1)

Ik zou niet verwijzen naar een website, maar naar de wet. En de wet zegt 1 juni. Maar waarschijnlijk staat in de CAO of bedrijfregeling en andere datum. Waarschijnlijk heeft je vorige werkgever financiële problemen. En zou ook een betalingsregeling voorstellen aan je werkgever en melden, dat als de werkgever niet binnen een redelijke termijn reageert, dat je verplicht voelt om het te melden aan een jurist, belastingdienst en de bank. Omdat bij niet uitbetalen van salaris en/of vakantie geld je twijfelt of de werkgever wel aan zijn andere financiële verplichten kan voldoen en je moreel verplicht voelt om andere instanties hiervan op de hoogte te stellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Dat geeft waarde aan de zaak banken weten het dan allang want die zien de rekening de belastingdienst weet het ook als slechte betaler. Een particulier kan dat wel melden maar dat heeft geen enkel meer waarde.