Mijn werkgever heeft uren van mij gestolen. Hoe krijg ik die terug?

De uren hadden volgens een regeling moeten worden uitbetaald, maar de werkgever zegt dat ik die uren had moeten compenseren op het moment dat ik geen inzet had (tussen twee opdrachten door). Hij wil die uren niet teruggeven, om ze alsnog uit te laten betalen. Ik vind dit diefstal! Moet ik aangifte van diefstal bij de politie doen? Wat is verstandig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Erna55
9 jaar geleden
Hoe staat het in je contract beschreven ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er staat heel duidelijk in, dat als de uren na 12 maanden nog niet gecompenseerd zijn, dat deze uren financieel worden gemaakt. Er staat niet (!) in, dat de uren gecompenseerd moeten worden in vrije tijd, als de werknemer geen inzet heeft. Ik ben hier niet kwaad over, maar woedend! Ik wil koste wat het kost, die uren terug, want hier wordt een grens overschreden en als ik dit tolereer, dan gaat men steeds verder. Bovendien laat ik me niet intimideren.
ronron1212
9 jaar geleden
Ze zit in een soort interim bedrijf?

Het beste antwoord

Als je boos bent moet je nooit met een leidinggevende praten. Dan kost dat je altijd meer dan een paar gestolen uren. Dus verman jezelf, en neem het voor jezelf op maar dan op een verstandige wijze. (do't get mad, get even !) Stuur dus een brief, aangetekend, met duidelijk de tekst die je boven beschrijft hoe het officieel geregeld is bij jullie bedrijf. En sluit af met een diplomatieke zin zoals: dat je er naar uit ziet dat het misverstand dat helaas is ontstaan, alsnog wordt geregeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb m'n rechtsbijstandverzekering ingeschakeld. Na één brief van de advocaat, waarin met een Kort Geding wordt gedreigd, kan ik m'n uren nu wel terugkrijgen. Dat de werkgever het lef heeft, alleen al om te proberen om die uren van je af te pakken...
Wat een mentaliteit! De werknemers zijn degenen die het geld binnenbrengen. Dat wordt even vergeten. Bah!
De sfeer is in een keer verziekt.
Ik hoop nu maar dat hij z'n belofte ook nakomt!

Andere antwoorden (1)

Principe is: Gewerkte uren moeten betaald worden, punt!

Afhankelijk van het contract wat je met je werkgever hebt, kan het zijn dat overwerk uren vergoed worden door een tijd-voor-tijd regeling, waarbij je dan tijdens reguliere werktijd doorbetaald vrij kan zijn óf de gewerkte uren worden per periode met je afgerekend. Daartussen is eigenlijk niets.

Als jij van mening bent dat de werkgever gewerkte uren niet uitbetaald of compenseert dan is hij technisch gezien in verzuim.

Je kunt je werkgever aanspreken op zijn gedrag en vorderen dat hij alsnog de achterstallig gewerkte uren vergoedt en met hem een regeling overeenkomen.
Lukt dat niet dan zou je het UWV daarover kunnen informeren en hen vragen om bemiddeling. Verwacht daar niet teveel van, het UWV is meestal totaal niet geïnteresseerd in de rechten van werknemers, maar dan heb je iig. een stap gedaan.
De werkgever zal dat zeker al niet leuk vinden.

Beter nog is de 'bond' (CNV, FNV e.d.) hierover te informeren en hen erachter te zetten. Voorwaarde is wel dat je dan lid bent of wordt van zo'n bond.
Voor hun argumenten heeft iedere werkgever nog wel ontzag.

Aangifte doen bij de politie wegens diefstal heeft totaal geen zin. Niet alleen zullen zij zo'n aangifte niet opnemen, ze zullen je door verwijzen naar de 'Bond' optie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
UWV mag niets zeggen over een financieel dispuut tussen werknemer en werkgever, daar zijn zij niet voor. Je kunt wel naar een andere overheidsinstelling, het juridisch loket. Zij zullen je een adviseren om een aangetekende brief te sturen.