Op basis van welke bevoegdheid kan een werkgever bepalen of werk passend is ?

Is de werkgever geautoriseerd om te bepalen of werk wel of niet passend is of kan alleen bedrijfsarts/arbeidsdeskundige dat ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
ronron1212
9 jaar geleden
een bedrijfsarts geeft aan wat de beperkingen zijn en aan de hand daarvan bepaald de werkgever de werkzaamheden.

Het beste antwoord

De werkgever kan de werknemer vragen een bezoek te brengen aan de bedrijfsarts. Die beoordeelt of de werknemer in staat is aangepast werk te doen. Ook de arbodienst kan de zieke werknemer bezoeken.
De werkgever is verplicht om samen met de werknemer een reïntegratieplan op te stellen. Hierin staan alle afspraken en concrete resultaten van de geplande werkhervatting.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0013063/geldigheidsdatum_02-02-2015

Bij een re-integratietraject worden de werkgever en werknemer bijgestaan door de arbodienst. Bepaalde verplichtingen die in beginsel op de werkgever rusten, worden in de praktijk door de arbodienst uitgevoerd.
Lukt het niet om de werknemer terug te laten keren in zijn oude functie, dan moet de werkgever hem passend werk aanbieden binnen het bedrijf, bijvoorbeeld werken in deeltijd of met een aangepast takenpakket. In het uiterste geval kan de werkgever hem een andere functie aanbieden of een baan bij een andere werkgever.
De werkgever kan de werknemer weer met het werk laten beginnen op arbeidstherapeutische basis, om hem langzaam weer aan het werk te laten wennen. Dan is de werknemer nog officieel ziek en moet zijn loon doorbetaald worden.
Als de werkgever met de werknemer en/of arbodienst van mening verschilt over de re-integratie, dan kan hij bij het UWV een deskundigenoordeel aanvragen.
Een re-integratiebedrijf kan de werkgever en de werknemer begeleiden bij de terugkeer naar het werk of naar ander werk in hetzelfde bedrijf of naar een andere werkgever.

Toegevoegd na 18 minuten:
Bij langdurige ziekte moet de bedrijfsarts na 6 weken een probleemanalyse opstellen en een advies geven aan de werkgever. Dit advies moet de werkgever gebruiken bij het opstellen van een plan van aanpak. Over de voortgang van de activiteiten moet de werkgever minimaal eenmaal per 6 weken met zijn medewerker contact hebben. Van deze contacten moet een schriftelijk verslag gemaakt worden. Dit verslag vormt samen met overige informatie die van belang is voor de re-integratie van de medewerker het re-integratieverslag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Bezoek aan een bedrijfsarts is niet vrij blijvend voor de werknemer het is een verplichting als de werkgever dat nodig vind bij ziekte.
Loon wordt altijd door betaald bij het eerste jaar van ziekte en in het tweede jaar vaak 70%
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron, dat is zo, er staat:
De werkgever mág de werknemer verzoeken om tijdens ziekte bij een bedrijfsarts langs te gaan. De werkgever móet het niet.
De werknemer moet verplicht de afspraak met de bedrijfsarts nakomen. Als een werknemer te ziek is om naar het werk te komen is het de bedoeling dat de bedrijfsarts bij de werknemer langs gaat.
http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/wet-verbetering-poortwachter
ronron1212
9 jaar geleden
De werknemer moet verplicht de afspraak met de bedrijfsarts nakomen. Als een werknemer te ziek is om naar het werk te komen is het de bedoeling dat de bedrijfsarts bij de werknemer langs gaat.
Dat gebeurt zelden werknemer moet wel erg ziek zijn wil de arbo arts langskomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De wet kijkt niet naar wat er vaak of zelden gebeurt. De wet is er om de rechten van de burger vast te leggen en de burger te beschermen tegen willekeur van de overheid.
ronron1212
9 jaar geleden
Weet niet wat je bedoeld dat de ebdrijfsarts naar de werknemer moet?
De bedrijfsarts moet na 6 weken een werknemer hebben gezien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron, je trekt alles uit zijn verband. Het moet alles in zijn geheel worden gelezen en niet alle zinnen er apart uit lichten.