Zijn de kosten voor een PE plusexamen belasting aftrekbaar?

Als je 6 verschillende WFT diploma's hebt en deze voor 2014 hebt behaald moet je voor 01-01-2016 een WFT plus examen doen. Mijn vraag is zijn deze kosten aftrekbaar van de belasting? De medewerkers van de belastingdienst geven verschillende antwoorden en ze weten allemaal niet eens wat WFT is.
Ik zou graag mijn diploma's willen verlengen maar mijn werkgever vergoedt alleen de WFT basis examens van de mensen die nog helemaal geen WFT diploma's hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Studiekosten zijn bij de belasting aftrekbaar als ze je een verbeterde positie op de arbeidsmarkt opleveren. Voor nu of voor de toekomst. Een WFt examen ( wet financieel toezicht) is dus aftrekbaar. Je moet echter wel met je studiekosten over een drempel heen. Hoe hoog deze drempel is, is afhankelijk van je inkomen.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie. De medewerker die aangaf dat het niet aftrekbaar is zei: "Er geen fysieke docent is zal het geen leertraject zijn en voldoe ik niet aan de voorwaarden."
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
voor een opleiding is het aanwezig zijn van een fysieke docent geen voorwaarde. denk bijvoorbeeld ook aan een loi opleiding op afstand, waarbij je wel degelijk een officieel (bijv hbo) diploma kan halen. als de opleiding officieel erkend is, is het prima.
fisbel
9 jaar geleden
Uw antwoord behoeft een tweetal correcties: aanvulling is dat een studie niet per se een verbetering in positie op te leveren. De bron die u aanhaalt: de belastingdienst verwoordt het als volgt:
De opleiding is gericht op uw beroep of uw toekomstige beroep. Dit laat in het midden of er door de studie wel of niet een positieverbetering is.
Voorbeeld: carrièreswitch. Een afgestudeerd en goed betaalde econoom schoolt zich om naar leraar of onderwijzer. Niet direct een positieverbetering De studiekosten zijn echter wel aftrekbaar. De tweede correctie is dat de drempel voor studiekosten niet inkomensafhankelijk is en ook nooit geweest is.
De drempel was t/m belastingjaar 2012 - € 500 De drempel is vanaf belastingjaar 2013 - € 250 Lees de informatie van de Belastingdienst:
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/at_studiekosten_2014_ib2751t41fdbui.pdf
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Wat betreft uw eerste correctiepunt. Ik schreef niet voor niks: Voor nu of voor uw toekomst. Wat betreft het tweede punt heeft u wel gelijk. In het verleden is het wel inkomstenafhankelijk geweest. Is het klaarblijkelijk tegewoordig niet meer.
fisbel
9 jaar geleden
Uw opmerking over de verbeterde positie nu of in de toekomst begrijp ik niet. Studiekosten zijn aftrekbaar als ze gericht zijn op werk. Niet meer en niet minder. De drempel was t/m 2000 maximaal 800 gulden. Deze drempel was in de vorige eeuw inderdaad inkomensafhankelijk. Maar gerekend vanaf 2001 is de drempel bij studiekosten € 500 / vanaf 2013 € 250, ongeacht het inkomen.