welke aanhef gebruik je bij het sturen van een kort mailtje naar een bedrijf?

bedrijf als : Eijffinger
Hoe moet ik mijn aanhef starten?: Geachte Eijffinger kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Als het om een vraag gaat over een dienst van het bedrijf kun je gewoon beginnen met Goedemiddag, Goedemorgen of Goedendag.
Als het om een sollicitatie gaat informeer dan eerst aan wie je de sollicitatie moet richten en begin dan met: Geachte mevrouw Jansen of Geachte heer Pietersen.
Maar ik denk dat het in jouw geval niet om een sollicitatie gaat dus je kunt gewoon beginnen met Goedemiddag enz. E-mail is toch wat informeler dan een "gewone" brief.
Het belangrijkst vind ik zelf dat er geen taal- en/of stijlfouten in een e-mail aan een bedrijf staan (in ieder geval zo min mogelijk, bijna niemand schrijft helemaal foutloos tegenwoordig) en dat de mail beleefd en netjes is opgesteld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je de naam van de geaddreseerde niet weet, kun je je mailtje beginnen met:
Geachte heer, mevrouw,
Geachte heer/mevrouw,
etc.
9 jaar geleden
"Geachte heer/mevrouw," is dan gebruikelijk. Je weet immers niet wie de mail ontvangt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind als aanhef 'Geachte' het meest netjes, maar ben van mening dat 'Beste' ook goed gebruikt kan worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Natuurlijk wel heer/mevrouw er achter, ipv de naam van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geachte mevrouw, meneer,
Een beetje hoffelijkheid richting dames mag best, daar scoor je absoluut punten mee als het inderdaad een dame is die je mail ontvangt, want die krijgen al vaak genoeg mails geadresseerd aan "geachte meneer ".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
De combinaties geachte mijnheer of geachte meneer worden bij voorkeur niet gebruikt in de aanhef van een formele brief of e-mail. Mijnheer kan wel worden gebruikt als men iemand met een titel aanschrijft. Het woord geachte blijft dan achterwege. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/302/geachte_meneer_geachte_mijnheer_geachte_heer/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aha, dan zal ik voortaan standaard 'geachte mevrouw' gebruiken ;-)
Antoni
9 jaar geleden
"Geachte heer" (in plaats van "geachte mijnheer" of "geachte meneer") zal worden bedoeld. Ik vermeld het maar hier voor het geval de website van Taaladvies verandert of verdwijnt.