Moet mijn werkgever mij duidelijkheid geven over het onderwerp van een gesprek?

Mijn werkgever heeft mij telefonisch uitgenodigd voor een gesprek maar toen ik vroeg waar het gesprek over gaat kreeg ik geen antwoord. Meneer wil hier verder geen informatie over geven en dit pas openbaren tijdens het gesprek. Ik vind dit zelf een vreemde gang van zaken aangezien ik op deze manier blanco een gesprek in moet en mij nergens op voor kan bereiden. Ik heb dan ook geen idee waar dit gesprek over moet gaan. Mag dit zomaar? Mag ik weigeren om het gesprek in te gaan als ik zo in het donker gehouden word en het onderwerp van het gesprek niet weet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Hij hoeft geen duidelijkheid te geven, maar ik vind het buitengewoon onfatsoenlijk van de werkgever indien deze weigert het onderwerp van een gesprek aan te geven. In de praktijk zal echter negen van de tien keer de werknemer dondersgoed weten (of in elk geval verwachten) wat het onderwerp zal zijn.

Vreemde gang van zaken. Als jouw werkgeven wil dat jullie contact optimaal blijft wordt het wel moeilijk zo. Je kunt nog eens, evt. schriftelijk, verzoeken om het onderwerp. Wanneer hij dit niet doet kun je om je goede wil te tonen gewoon open (en dus blanco) het gesprek in gaan. Als het een vervelend onderwerp is (een vervelende klacht/berisping of zelfs ontslag) kun je je werkgever gewoon aanhoren en evt. wat aantekeningen maken. Ik vind dat je werkgever mag verwachten dat je niet direct reageert omdat je niet op de hoogte was van de reden. Blijf ten allen tijde beleefd en zo vriendelijk mogelijk! Dit houdt deuren open en je kunt naderhand tenminste nog door 1 deur. Wanneer hij stel op sprong antwoorden op vragen wil of een reactie eist kun je hem bedanken voor zijn tijd en aandacht en zeggen dat je over het gesprek wilt nadenken. Beloof dat je later met een respons komt. Ondertussen kun je bijv. je rechtsbijstand om raad vragen of evt. de vakbond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100