Wat is de meerwaarde aan promoveren aan een universiteit?

Als je daarna sowieso naar het bedrijfsleven gaat voor een traject om partner te worden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Je mag daarna je zelf Dr noemen
tinus1969
9 jaar geleden
Dat hangt van
-promoveren in welk vakgebied,
-welk bedrijfsleven,
-en wat bedoel je met 'partner worden'?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rechtsgeleerdheid en partner bij een groot advocatenkantoor
ronron1212
9 jaar geleden
Dan heb je best een plus als je dr bent.
paulus811
9 jaar geleden
Dat je 'een traject in gaat' wil niet automatisch zeggen dat iedereen het tot partner schopt. Veel hangt af van de opleiding en toepassing daarvan tijdens de carriere van assistent tot hopelijk partner.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paulus811: dat weet iedereen,. Ik.vraag me af wat sneller gaat eerst dr. Worden en dan het traject in gaan of meteen het traject in te gaan want dan begin je 4 j eerder.
paulus811
9 jaar geleden
In de 2e optie moet je dan wel werken en studeren tegelijk. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat soms erg zwaar is. Zelf werk ik op een accountantskantoor waar assistent accountants op vrijdag studie volgen. Dat verlicht de druk enigszins. Als die faciliteit geboden wordt, zou ik voor die optie gaan, vooral omdat je veel stof herkent vanuit de praktijk waar je dan al mee te maken hebt. Zelfs heb ik de SPD en AMBI studies afgerond en kon e.e.a. veel beter plaatsen doordat veel terugkwam in het dagelijks werk.
tinus1969
9 jaar geleden
Advocaten houden zich niet echt bezig met wetenschap; ik vraag me af of een Dr-titel (anders dan het status-argument) veel bijdraagt.
Dit ligt anders in bv beta en levenswetenschappen, waar het hebben van een Dr-titel meestal een voorsprong geeft. Overigens is het ook dara wisselend; sommige arts-specialistenopleidingen (zoals die tot internist) verwachten dat je gepromoveerd bent, andere niet.
ronron1212
9 jaar geleden
een voorbeeld van een advocaat
http://www.speakersacademy.nl/speakers/geert-jan-knoops

Antwoorden (1)

Zelfontplooing? Promoveren heeft vooral een meerwaarde als je in het onderwerp waar je onderzoekt maar doet heel interessant vindt en nieuwe dingen wilt ontdekken. Of je daarna sowieso doorgaat naar het bedrijfsleven is aan jou. Je spreekt over partner worden, dan heb je het vermoed ik over een onderzoeksgebied als rechten of accountancy (en eventueel consultancy). Afhankelijk van het onderwerp kan het een boost geven, maar het hangt heel erg van de omstandigheden af. Promoveren is wel een traject van vier jaar full time werken, geen barcommissie of iets dergelijks. Dus of het voor jou en de maatschappij meerwaarde heeft hangt af van je insteek en personaliteit. Promoveren is echter niet makkelijker (het is bij juridische dingen soms wel veel makkelijker promoveren dan in de informatica, wiskunde of economie), maar je moet er wel zin in hebben, anders wordt het niets. Hoe slim je ook bent, want vier jaar met tegenzin werken aan een proefschrift is anders heel lastig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
- Een bijdrage leveren aan de wetenschap en wetenschappelijke kennis in het algemeen.
- Je onderzoeksvaardigheden verbeteren.
- Er zeker van kunnen zijn dat het resultaat van je onderzoek zal voldoen aan de wetenschappelijke standaarden.
- Gebruik kunnen maken van de faciliteiten voor onderzoek die alleen een universiteit kan bieden.
- Alle (andere) voordelen van het bij het onderzoek begeleid worden door een professionele wetenschapper. Dat zijn allemaal ook zaken die meetellen bij de keuze voor het promoveren aan een universiteit.