Als je een Nul uren contract hebt, kan je dan gewoon 1 mnd vrij vragen voor vakantie ?

Ik wil 1 maand op vakantie, kan dit met een nul uren contract ?
Of heb je bepaalde plichten, ik wil eerst weten wat voor rechten je hebt met een Nul uren contract.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Ritsuka
9 jaar geleden
In elk geval wel in goed overleg met collega 's

Het beste antwoord

Met een nul uren overeenkomst( AO ) bouw je over je werkte uren vakantie geld op en ook over het verdiende geld vakantie geld . Dat laatste weten veel wergever's en medewerkers niet . Bij een nul ure contract heeft de werkgever geen plicht je op te roepen en jij hebt min of meer het recht om te zeggen ik kom niet ( dat kan de relatie negatief beïnvloeden ) maar na 6 maanden ontstaat er een gewoonte recht . Dus dat je recht heb op het gemiddelde werk van de afgelopen 6 maanden . Je recht ja vakantie in overleg 3 weken achter elkaar of in overleg met je werkgever . Dus een maand mag je gaan als je werkgever dat oke vind . Je kan ook gewoon gaan maar je baas hoeft dat niet leuk te vinden en je nooit meer oproepen . Of je werkt er langer ( meer dan 6 maanden ) dan hebje eigenlijk een uren overeenkomst , over de gemiddelde aantal uren en ja nog geen maand vakantie , behalve als je dagen genoeg hebt maar dan nog niet het recht op een maand achter elkaar wel als je baas dat goed vind . Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In mijn contract staat dat vakantiegeld al inbegrepen is in het loon, en vakantiedagen heb ik ook niet. Als ik vrij neem dan krijg ik gewoon onbetaald verlof.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan weet ik niet of jouw AO wel rechts geldig is ! Raadpleeg je bond of vraag rechts hulp . Succes

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan....juist omdat je een 0 uren contract heb, heb je meer macht over je vrijheid.
Het risico is echter wel dat in slecht overleg, je bij terugkomst wellicht niet genoeg uren naar je zin ingeroosterd word.
9 jaar geleden
Dat wordt waarschijnlijk een probleem want net als ieder ander die in loondienst werkt is de opbouw van de vakantieuren gekoppeld aan de gewerkte uren. Het aantal vakantieuren is minimaal 4x het overeengekomen aantal uren per week. Bij een 40-urige werkweek heb je dus recht op 160 uur vakantie/jaar en dat zijn 20 hele dagen.

Stel dat je 8 uur/week op een 0-urencontract werkt. Dan heb je recht op (4 x 8) = 32 uur vakantie. Dat is minder dan een hele maand... Maar misschien valt het mee en geeft je werkgever, zoals de meeste, ook nog bovenwettelijke vakantieuren.

Maar dan nog. Er bestaat geen wettelijk recht op zo'n lange vakantie. Wettelijk geldt: twee weken aaneengesloten of 2x een week. Alles wat langer is, is een gunst van de werkgever (of voorgeschreven door een cao).

Heb je vakantie, dan wordt deze in principe doorbetaald. Zou je werkgever het goed vinden dat je meer doorbetaalde vakantie neemt dan is opgebouwd en zou je tussentijds vertrekken, dan moet je de te veel opgenomen uren terugbetalen. Want die hebben uiteraard een geldwaarde.

Uiteraard kun je altijd proberen iets te ´regelen´, bijv. door een deel onbetaald verlof voor te stellen. Maar ga er niet op voorhand van uit dat dit lukt want dan zijn er ongetwijfeld anderen die ook zo´n lange vakantie willen hebben.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een 0-urencontract hebt heb je toch 0 vakantieuren nodig om een week vakantie te nemen? Wat jij stelt zou volgens mij wel gelden bij bijvoorbeeld een 8 uurs contract
Computoon
9 jaar geleden
Als de werknemer een doorbetaalde vakantie wil, moet hij vakantieuren opnemen. Bovendien kan de werknemer (bij een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht) niet zelf besluiten om niet te komen opdagen. Er moet gehoor worden gegeven aan een oproep.