kan je architect worden als je mavo doet ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja maar om de titel arcitect te krijgen moet je een universitaire opleiding afronden. Je kan wel op het mbo en hbo studies doen die goede bagage geven voor de universiteit. http://www.architect-opleiding.nl/

Antwoorden (3)

Om architect te worden heb je in ieder geval een heleboel wiskundige kennis nodig. MAVO opleiding kan alleen als je daarna VWO doet en vervolgens Universiteit.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even een aanvulling: na de mavo moet je eerst nog havo doen om vwo te kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat spreekt voor zich.
Ivana
9 jaar geleden
Mijn dochter is van MAVO (met 6 x een 10 op eindlijst) meteen naar het VWO gegaan, dat vergat ik even.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana, dat is erg mooi (gefeliciteerd!). Maar volgens is je dochter wat dat betreft wel een uitzondering (in de positieve zin, uiteraard) :) De meeste VWO'ers gaan of rechtstreeks naar het VWO of komen er via de havo. Via de mavo/vmbo-t, is in elk geval niet veelvoorkomend bij mijn weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De min was overigens niet van mij
Nee, om je architect te mogen noemen moet je een mastergraad in de architectuur/bouwkunde hebben. Een mastergraad is een opleiding aan de universiteit. Na je mavo kan je hooguit naar de havo of het MBO.

Om aan een master op de universiteit (2 jaar bij TU masters) te mogen beginnen moet je eerst een wetenschappelijke bachelor (3jaar ) hebben (of in sommige gevallen wordt je toeglaten als je, maar dit wordt steeds minder, een hbo bachelor (4 jaar) plus een premaster (1 jaar soort verkorte universitaire bachelor) hebt; de wo bachelor route duurt dus 3 jaar, de hbo bachelor route zo'n 5 jaar).

Om aan een universitaire bachelor te beginnen te beginnen heb je een VWO diploma nodig en in het geval van bouwkunde heb je o.a. wiskunde B(1 en 2 in t oude systeem).

Een andere optie is om een hbo propedeuse te behalen, daarvoor moet je dan weer havo diploma hebben. Echter de hbo-p route verdwijnt binnenkort mogelijk voor veel opleidingen en veel mesen blijken WO niveau (universiteit) toch niet aan te kunnen. Daarom wordt een vwo vooropleiding aanbevolen.

Als je dus echt architect wilt worden kan je het beste na je mavo overstappen op de havo en na je havo op vwo. Overigens, architectuur houdt veel meer in dan het maken van tekeningen. De ontwerpen zijn namelijk erg goed doordacht, ook qua constructie. Dit vereist o.a. een goed wiskundig inzicht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bron toegevoegd

Toegevoegd na 8 minuten:
Na een hbo bachelor kan je de master ook doen aan de academie voor bouwkunst. Dit verkort de route echter niet. In de bron die verwijst naar het architectenregister vind je alle een overzicht van alle mogelijke opleidingen die je kan volgen om architect te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi, kloppend en uitgebreid antwoord. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Stellalala, bedankt voor de plus ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wijn, in Amsterdam in elk geval niet: http://www.ahk.nl/bouwkunst/opleidingen/architectuur/toelating-en-aanmelding/
Bij welke academie zou dat eventueel dan kunnen dan? Ik heb niks daarover kunnen vinden. Alle toelatingsvormenmogelijkheden eisen dat je op zijn minst een paar EC hebt behaald op WO of HBO niveau en minstens VWO wiskunde kennis hebt. Met een HBO of WO bachelor is het vermoed ik wel het makkelijkste om binnen te komen.
Met mavo kun je een thuis cursus architectuur volgen. (Tip: kijk op NHA.nl)
Als je havo diploma hebt, dan zijn er al veel studies die je kunt volgen om architect te worden.
Sommige studies architectuur kun je ook volgen als je na je mavo nog mbo doet.
Ik hoop dat deze info is wat je zocht?