hoe heet de baan waarbij je hang-jongeren buiten opzoekt en ze helpt met hun problemen?

bij deze baan gaat de persoon van +/- 11:00 tot 03:00 uur aan de slag. met het zoeken van hang jongeren op in wijken. de persoon vraagt hoe het met de jongeren gaat, wat ze van de wijk vinden , of er problemen in huis zijn. etc. als er iets is probeert deze persoon het op te lossen.
Deze beschrijving klopt mischien niet helemaal. hopleijk bregrijpen jullie het.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Straatcoach", denk ik...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn dat geen straatwerkers? Of jongerenwerkers?

Het beste antwoord

Die functie heet straatcoach.

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Straatcoach vind je onder meer deze informatie over dit beroep:

"Beroepsprofiel straatcoach

De Straatcoach is iemand die toezicht houdt in een gemeente en is speciaal bedoeld om jongeren aan te spreken op hun houding en gedrag. Straatcoaches worden in een aantal gemeenten ingezet om vooral in de avonduren jongeren in de gaten te houden. De Straatcoach is daarmee een aanvulling op de politie en het jongerenwerk.

Een Straatcoach heeft geen speciale bevoegdheden. De Straatcoach werkt op basis van drie kenmerken:

- sociale vaardigheden
- uitstraling
- natuurlijk gezag

Het is belangrijk dat de Straatcoach deze drie kenmerken van nature al heeft. De Straatcoach zet deze drie kenmerken in om de jongeren aan te spreken op hun meestal ontoelaatbare gedrag. Het doel van het aanspreken is om de jongeren te overtuigen hun gedrag aan te passen.

Straatcoaches spreken op straat veelal jongeren aan op hun gedrag. Naar aanleiding hiervan kunnen vervolgstappen ondernomen worden. Zo kan bijvoorbeeld ook een gesprek met de ouders plaatsvinden en eventueel een gesprek met de ouders en de jongere samen. Het is belangrijk dat de Straatcoach zich in kan leven in de straatcultuur en het gedrag van de jongeren. Vaak kent de Straatcoach de jongerencultuur, spreekt straattaal en is niet bang om de (groep) jongeren op hun gedrag aan te spreken.

Door preventief en serviceverlenend op te treden, zorgt de Straatcoach voor een positieve bijdrage aan de openbare orde en de veiligheid. De Straatcoach onderhoudt de leefbaarheid van de buurt. De Straatcoach is het aanspreekpunt en is daarom ook goed zichtbaar in het straatbeeld. De Straatcoach overziet wat er gebeurt en grijpt waar nodig in.

Opleidingen tot straatcoach

De Straatcoach is vaak niet speciaal opgeleid. Wel heeft de Straatcoach een achtergrond in de wereld van de beveiliging en/of van het jongerenwerk. Bij de organisatie waar de Straatcoach voor werkzaam is, zijn vaak mogelijkheden voor begeleidings- en opleidingsprogramma’s. Ook werkt de Straatcoach soms in een team of loopt eerst een tijdje met een meer ervaren Straatcoach mee om zo de kneepjes van het vak te leren."

Zie voor meer informatie de website http://www.nationaleberoepengids.nl/Straatcoach.
Antoni
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij ons heet het een ortopedagoog ik weet niet hoe je het schrijft maar ik hoor dat je er wat aan hebt

Toegevoegd na 34 seconden:
Hoor is hoop
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Een orthopedagoog werkt met kinderen die gedragsproblemen hebben. Meestal in een medisch kinderdagverblijf of tehuis.