Hoe werk het gesprek rondom ziekmelding met de arbo arts?

Schets: ik ben ziekgemeld op mijn werk. Ik ben overspannen. Mijn werkgever twijfelt hieraan en wil graag een oordeel van de arbo arts

Logisch

Zij meld mij aan bij de arbo arts, en geeft daarbij een uitgebreide mail mee met het verhaal van mijn werkzaamheden en de reden waarom zij mij niet gelooft.
Hierna kom ik bij de arbo arts en moet dus mijzelf gaan verdedigen naar mijn gevoel.

Is hetniet de bedoeling dat mijn werkgever bij de arboarts aangeeft dat ik langskom omdat ze graag wil weten of ik ziek ben? Punt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

Je gaat naar de arbo arts om te laten bepalen wat de oorzaak is van je ziekmelding en hoelang deze naar verwachting gaat duren. De arts heeft het laatste woord of jij ziek bent of niet, maar de werkgever kan dit aannemen of niet, de werkgever beslist uiteindelijk of jij jouw werkzaamheden moet hervatten of niet. Je hoeft je niet te verdedigen bij de Arbo arts, je moet vertellen wat je werkelijk mankeert. Een Arbo arts werkt voor je werkgever, maar zal de werknemer in bescherming nemen als dat nodig is. Dus niet nerveus worden, of in de verdediging schieten tijdens zo'n gesprek, dat maakt je verhaal mogelijk ongeloofwaardig. Werk gewoon mee, antwoord op zijn/haar vragen en daarna krijg je meestal direct het advies van de arts te horen, dit advies geeft de arts door aan je werkgever. De werkgever is niet verplicht dit advies op te volgen (al zullen de meeste werkgevers dit wel doen). Als je ze hebt, neem dan medicijnen en afsprakenbriefjes van een bezochte arts gekregen of voorgeschreven mee naar de afspraak met de arbo arts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals je zegt is het dus gegaan, met hetverschil dat mijn werkgever dus vooraf de gehele situatie vanuit haar oogpunt heeft gemaild. Het gesprek begon dus al met....zo jij hebt wel alle schijn tegen je, wat ga jij mij vertellen om mij te overtuigen. Dus daardoor heb ik mezelf zitten verdedigen...tevergeefs want ze was het met de werkgever eens. Ik ben wel degelijk ziek en ben nu dus behoorlijk radeloos
ronron1212
9 jaar geleden
Ja en wat vind je huisarts van je ziekte?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan kun jen nog maar 1 ding doen, een arbeidsdeskundige advies vragen, dat kun je bij het UWV aanvragen.
http://www.uwv.nl/Images/AG110%2002747%2006-10%20(2)_tcm26-120873.pdf
Wat je ook kunt doen, is een dag gaan werken en je dan weer ziek melden en vrijwillig een gesprek met de arbo arts aanvragen bij je werkgever, grote kans dat je een andere arts krijgt, dan die van vandaag. Als je dit vrijwillig doet, dan wordt je (hoop ik)) serieuzer genomen.
Anders dan de bedrijfsarts heeft jouw werkgever geen beroepsgeheim. De werkgever mag dus informatie over jou aan de bedrijfsarts geven. Of het netjes is wat er is gebeurd, is een tweede en kan ik op basis van deze informatie ook niet beoordelen.

De vraag is wél wat jouw werkgever wist van jouw ziekte en hoe zij dat te weten is gekomen. Je werkgever mag namelijk niet vragen naar de aard van jouw ziekte. Als jij je ziek meldt, mag hij/zij alleen vragen wanneer je denkt hersteld te zijn, of je misschien aangepast werk kunt doen, je eventueel wel halve dagen zou kunnen werken, maar zij mag je NIET vragen wat je mankeert. Ook een bedrijfsarts mag aan de werkgever alleen informatie over iemands belastbaarheid doorgeven, en geen medische informatie. Er mag dus niet in staan dat iemand overspannen is, maar wel dat iemand voorlopig alleen halve dagen kan werken en aangewezen is op werk met weinig tijdsdruk, of dat bijvoorbeeld een prikkelarme werkomgeving nodig is. Dus conclusies over jouw belastbaarheid voor werk, maar geen medische informatie of diagnoses.

De vraag is dus of jouw werkgever niet gelooft dat jij ziek bent door eigen observaties of door dingen die je uit jezelf gezegd hebt, of dat het komt doordat zij je vragen heeft gesteld over je medische gesteldheid. Dat laatste mag namelijk niet, al weet ik niet wat je daar op dit moment mee kunt.

Hoe dan ook zijn meningsverschillen met je bedrijfsarts altijd lastig, omdat de werkgever veelal het advies van de bedrijfsarts zal volgen en er dus nogal veel afhangt van het oordeel van de beste man of vrouw. De gemakkelijkste weg is m.i. nog altijd om opnieuw een afspraak te maken bij de bedrijfsarts en hem/haar proberen te overtuigen. Neem gegevens mee van je eigen behandelaars en andere bewijzen die je hebt. Verzoek de bedrijfsarts dringend om informatie op te vragen bij je huisarts of specialisten. Hier is een bedrijfsarts niet toe verplicht, maar je kunt er natuurlijk altijd op aandringen, en je kunt zelf ook kopieën meenemen vanuit je medisch dossier om je standpunt te onderbouwen. Als er een duidelijk behandelplan is, stuur dat dan mee zodat je laat zien dat je werkt aan je herstel.

Kom je er dan nog niet uit, dan kun je bij het UWV een zgn. Deskundigenoordeel aanvragen. Dat werkt als een second opinion op de bedrijfsarts. Het advies van het UWV is niet bindend, maar is vaak wel een voor beide partijen zwaarwegend advies dat dan ook vaak wordt opgevolgd.