Overplaatsing werkplaats brengt 500 euro extra kosten per maandmet zich mee, mag dat zomaar?

Mijn werkgever plaatst mij op een andere werkplaats in een andere stad.
Mijn werkdagen wijzigen en ik reis dan 3 kwartier heen en 3 kwartier terug
Mijn oppas valt weg en hierdoor heb ik twee volledagen opvang voor mijn kindje van 3 nodig
Daarnaast moet mijn dochter van5 naar de voorschoolse, overblijf en naschoolse opvang. Bij elkaar ga ik er plus minus 450 a500 euro op achteruit.
Dit ga ik financieel dus niet redden

Mag mijn werkgever dit alsnog zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Overleggen met je werkgever over de voor jou nadelige veranderingen is natuurlijk altijd mogelijk. Ik raad je aan met je werkgever te overleggen om tot een oplossing te komen die voor jou aanvaardbaar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor reacties
Ik vreesde dit antwoord al.
Hoopte alleen van niet.
Gaat dus een lastige situatie voor mij worden want het gaat financieel gewoon echt niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je al in je contract gekeken wat hier over in staat? Voor hetzelfde geld is ben je aan een bepaalde locatie binnen de organisatie/bedrijf gekoppeld.

Antwoorden (4)

Ja. De financiële ongemakken zijn een privé aangelegenheid.
Maar als de dagen ook wijzigen, kan dat alleen in overleg. Meestal zijn in een arbeidsovereenkomst alleen de uren genoemd en wordt het tewerkgesteld kunnen worden op een andere locatie al afgevangen in een regeltje in de arbeidsovereenkomst.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als in de arbeidsovereenkomst alleen de uren zijn genoemd en niet de dagen geef ik je weinig hoop.
Maar je kunt de situatie uiteraard altijd voorleggen aan de werkgever in de hoop dat hij je, al dan niet tijdelijk, financieel tegemoet komt. Dat gebeurt namelijk ook bij grootscheepse bedrijfsverhuizingen wanneer een sociaal plan wordt gemaakt. Degenen die "meemoeten" krijgen dan vaak een tijdelijke compensatie in tijd of geld.
Computoon
9 jaar geleden
Ja, helaas, het is niet anders. Hij zal dit niet doen om jou het leven zuur te maken, hij zal er best een goede (bedrijfs-economische) reden voor hebben. Als jouw werkgever reiskostenvergoeding betaalt, voldoet hij aan zijn verplichtingen.
Jouw privésituatie is jouw probleem en niet het zijne........
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
En zelfs die reiskostenvergoeding is alleen verplicht indien afgesproken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.intermediair.nl/carriere/salaris/arbeidsvoorwaarden/vergoeding-reiskosten-bij-verhuizing-werkgever
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor reacties
Ik vreesde dit antwoord al.
Hoopte alleen van niet.
Gaat dus een lastige situatie voor mij worden want het gaat financieel gewoon echt niet
Ik lees geen dingen die onredelijk zijn. De reistijd is niet onredelijk en het gegeven dat je opvang nodig hebt ook niet.
Voor jou is het nieuw en jij gaat er op achteruit. Maar de zaken die je noemt zijn voor veel mensen vrij normaal.
Er is ook geen verbod om te verhuizen of om een andere werkgever te zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen zegt ja ! Ik zeg dan nee :) nee het kan alleen in overleg of als het al in je AO staat . Dus dat er een zin in je AO staat zoals dit werknemer verklaard zich bereid te werken in een ander ( filiaal ) gemeente of plaats anders dan .... Heb je daar dan voorgetekend dan wordt het antwoord pas volmondig ja . Maar het moet wel redelijk blijven of het moet niet jou pesten zijn zo wel raadpleeg de UWV of je bond of het juridisch loket . In beginsel werk je op de plaats waar je bent aangenomen behalve als je er voor getekend hebt . En hebje dat dan moet het wel redelijk zijn . Daar zijn ook regels voor net zo iets dat als je in ww bent dat je niet v Groningen naar A'dam kan gaan . Nogmaals dit ligt aan je soort baan en je AO . Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Stel dat de bepaling over de andere vestigingsplaats erin staat.
Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat drie kwartier onder de redelijkheidsgrens valt. En nog wel verder ook. Als je ontslag neemt omdat de enkelereistijd 1 1/2 uur wordt, is het een grote vraag of je ww krijgt.
Computoon
9 jaar geleden
Opgezocht: tijdens eerste halfjaar ww moeten banen geaccepteerd worden tot 2 uur reistijd per dag, daarna wordt het 3 (of meer, als je al langer moest reizen voor je werkloos werd).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is geen ww situatie . Eerst de AO goed lezen . Heb je er al voor tekent dan is het zo :( staat er niks over in dan moet het in overleg . Houd het werk echt op ? Daar ? Raadpleeg dan de UWV.