moet een werkgever een stukadoor uitbetalen na vakantie 4 weken ( in contract ) na zijn vakantie bij geen werk ?

Vakantie duurt 4 weken ( stukadoor ), maar collega's nemen langer vakantie, na 4 weken geen werk, geen opdracht ( Moet hij wel uitbetaald worden ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
heeft de stucadoor een contract? Dat moet er eerst ontslag volgen.

Antwoorden (1)

Als de stukadoor in loondienst is (werkt op een arbeidsovereenkomst): ja.
Het ontbreken van werk (leegloop) is een risico van de werkgever waar de werknemer geen invloed op heeft.
De werkgever kan wel vooraf een aantal verplichte vakantiedagen aanwijzen maar (als dat niet gebeurd is of die dagen om zijn) zijn werknemers 'gedwongen' meer vakantiedagen op laten nemen. Hij kan ze wel doorbetaald thuis laten blijven. Als de situatie te lang duurt, kan hij een ontslagaanvraag indienen om bedrijfseconomische redenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor het woord 'gedwongen' moet 'niet' staan.
Computoon