Ik wil ontslag bij de AH nemen, waar heb ik recht op?

Ik ben 16 en werk bij de AH nu al iets meer dan een maand en ik heb een 6 maanden contract
Ik krijg nu al de hele maand te horen dat ik sneller moet werken
Ik heb geen ene werkdag gehad zonder overuren (en die krijg ik ook nooit uitbetaald)
Vorige keer was het al bijna sluitingstijd en waren alle vakkenvullers nog bezig met vullen, (iedereen had 3 overuren)

Naar mijn mening houd de AH er geen rekening mee dat we naast het vullen ook nog tig klanten per dag hebben moeten helpen en de kartonnen dozen plat moeten maken en heen en heen en weer gaan om ze dan weer te legen en de gangpaden vegen, Wat allemaal ook een heleboel tijd kost.

Omdat ik nog nieuw ben in de winkel weet ik ook nog niet waar alle producten liggen en moet ik vaak zoeken naar het product.

Mijn teamleider heeft gezegd dat hij mij bij nog een waarschuwing gaat ontslaan.

Maar dat is het grootste probleem niet want als het zo door gaat wil ik zelf graag ontslag nemen.
Want ik heb geen zin om steeds gezeik aan mijn kop te krijgen en overal de schuld van te krijgen.

Mijn vraag is nu:
-Wat zijn mijn rechten als ik ontslagen word of ontslag neem?
-Kan hij mij wel ontslaan aangezien mijn proef periode voorbij is en ik een 6 maanden contract heb
-Wat krijg ik uitbetaald als ik ontslagen word of ontslag neem?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
50.8K
ronron1212
9 jaar geleden
Niets krijg je.
Amadea
9 jaar geleden
Wat ik niet begrijp is dat je de hele maand al hoort dat je te langzaam werkt, maar dat toch niet besloten is om je na de proefmaand niet meer te laten komen. Waarom zou je dan net een week daarna ineens wél weg moeten?
Computoon
9 jaar geleden
Alleen bangmaken met 'officiële waarschuwingen'. Waarschijnlijk worden die dan zo gepland dat de laatste samenvalt met de einddatum van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, zodat de werknemer de indruk krijgt dat hij ontslagen is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik doe volgens hem elke dag wel weer iets verkeerd dus ik denk niet dat ik dit nog 5 maanden ga vol houden

Het beste antwoord

- Als je zelf ontslag neemt, heb je nergens recht op. Als je ontslagen wordt in dit geval evenmin, want je hebt een te kort arbeidsverleden om recht te kunnen hebben op ww.

- Je kunt ontslagen worden buiten de proeftijd. Van de ene op de andere dag als sprake is van ontslag 'op staande voet'. Dat kan alleen in bijzondere situaties, die in de wet zijn genoemd. Denk aan diefstal, mishandeling, grove belediging. Het geldt zowel voor jou als de werkgever. Maar zeker niet voor te langzaam werken. Dat is geen 'dringende reden'.

- Voor het overige hangt het ervan af wat in de arbeidsovereenkomst staat. Uitgangspunt is, dat de hele arbeidsovereenkomst uitgediend wordt (de 6 maanden in dit geval) en dat je alleen weg kunt met wederzijds goedvinden. Dus wanneer jij weg wilt en de werkgever dat goed vindt. Of wanneer de werkgever wil dat jij weg gaat en jij daarmee instemt.

- ALLEEN als in de arbeidsovereenkomst staat dat hij tussentijds kan worden opgezegd, kun je ook 'tegen je zin' tussentijds ontslagen worden. In dat geval heeft de werkgever (Albert Heijn in dit geval) een ontslagvergunning nodig van het UWV. Als hij die vergunning heeft, kan hij de dienstbetrekking opzeggen met een opzegtermijn van (in dit geval) een maand, tegen het einde van de maand. Als de werkgever vandaag de vergunning zou hebben, moet je uitwerken tot eind september. Of hij vraagt een ontbindingsverzoek aan bij de kantonrechter.
Uiteraard kun je ook zelf de overeenkomst opzeggen. Dan is (natuurlijk) geen vergunning nodig en kun je opzeggen met een opzegtermijn van (in principe) een maand, einde maand. Dus als je vandaag opzegt, mag je eind september weg.

- En als de 6 maanden voorbij zijn, houdt de overeenkomst vanzelf op. Hij eindigt 'van rechtswege' zoals dat heet.

Wat je krijgt uitbetaald als je ontslag neemt:
het salaris over de gewerkte uren (ook over de eventuele uitwerktermijn), het vakantiegeld daarover (tenzij dat al in het salaris inbegrepen zat, wat vaak het geval is bij supermarkten) en de geldwaarde van opgebouwde maar nog niet opgenomen vakantiedagen.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de proeftijd kun je elk moment ontslagen worden, van de ene op de andere dag. Je kunt ook op elk gewenst moment zelf vertrekken.
De proeftijd is in principe een maand bij een contract voor bepaalde tijd tenzij in de cao wat anders staat. Langer dan twee maanden is de proeftijd nooit, dat is wettelijk niet toegestaan.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ontslaan na 'nog een waarschuwing'? Dan toch alleen met ontslagvergunning.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij klopt je tweede punt niet helemaal. Als het goed is staat er in je contract een soort van opzegtermijn, meestal is dit een maand. Dat betekent dat je nog een maand verplicht kan worden om te blijven werken zodat de AH een vervanger voor jou kan zoeken. Naar mijn ervaring kan je nooit verplicht worden om de rest van contract uit te zitten als de AH dat wilt.
Computoon
9 jaar geleden
In veel tussentijdse contracten wordt de mogelijkheid van tussentijdse opzegging genoemd. (Ik ken het AH-contract niet). Maar die bepaling hoeft er niet in te staan. Dit is begrijpelijk want een werkgever die bijv. iemand zoekt voor een tijdelijk project van een half jaar wil graag dat die persoon dat halve jaar ook blijft en niet tussentijds vertrekt, anders had hij 'm net zo goed niet aan kunnen nemen en in kunnen werken. Als de bepaling dat je tussentijds kunt vertrekken (na correcte opzegging) er niet in staat én de werkgever niet aan het vertrek wil meewerken zit er maar één ding op: dan kun je als werknemer naar de rechter met de vraag of die de overeenkomst wil ontbinden.
De werkgever kan dan wel een schadevergoeding eisen. Maar voor een vulploegmedewerker zal het zover niet komen, vermoed ik. Dat zal vaak een 'wederzijds goedvinden' worden. De werkgever heeft niets aan een ongemotiveerde werknemer die zelf weg wil en er is genoeg personeelsaanbod.
Computoon
9 jaar geleden
Tussentijdse contracten = tijdelijke contracten
Zie onderstaand wetartikel uit het Burgerlijk Wetboek (met name lid 3) waarin vermeld is dat tussentijdse opzegging van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd alleen mogelijk is als die mogelijkheid in de overeenkomst is opgenomen. BW 7:667 1. Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven. 2. Voorafgaande opzegging is in dat geval nodig: a. indien zulks bij schriftelijk aangegane overeenkomst is bepaald; b. indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet, waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijk aangegane overeenkomst is afgeweken. 3. Een arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 1 kan slechts tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen. 4. Indien een voor onbepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst, die anders dan door rechtsgeldige opzegging of door ontbinding door de rechter is geëindigd, eenmaal of meermalen is voortgezet door een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met tussenpozen van niet meer dan drie maanden, is in afwijking van lid 1 voor de beëindiging van die laatste arbeidsovereenkomst voorafgaande opzegging nodig. De termijn van opzegging wordt berekend vanaf het tijdstip van totstandkoming van de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. 5. Van een voortgezette arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 4 is eveneens sprake indien eenzelfde werknemer achtereenvolgens in dienst is geweest bij verschillende werkgevers die redelijkerwijze geacht moeten worden ten aanzien van de verrichte arbeid elkanders opvolger te zijn. 6. Voor de beëindiging van een voor onbepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst is voorafgaande opzegging nodig. 7. Een beding, krachtens hetwelk de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt wegens het in het huwelijk treden van de werknemer of wegens het aangaan van een geregistreerd partnerschap door de werknemer is nietig. 8. Een beding, krachtens hetwelk de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt wegens zwangerschap of bevalling van de werkneemster is nietig."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje
Ik heb mijn contract maar weer eens bekeken en er staat in "De arbeidsovereenkomst word aangegaan voor bepaalde tjjd en eindigt van rechtswege, zonder dat enjge opzegging is vereist, op 04-01-2015" Dus dit betekend dat ik alleen als mijn 6 maanden contract verlopen is ontslagen kan worden toch? Maar er staat ook in: "Tussentijdse opzegging van deze arbeidsovereenkomst is mogelijk zowel door werkgever als door werknemer, zoals vastgelegd in de CAO voor personeel vaan grpotwinkelbedrijven jn levensmiddelen (VLG-CAO). er dient schriftelijk opgezegd te worden voor de laatste dag van de periode" Wat betekend dit?
Computoon
9 jaar geleden
Dat laatste stuk betekent dat werkgever (met ontslagvergunning) en werknemer het contract tussentijfs kunnen opzeggen.
Zou dat stuk er niet in staan, dan zouden altijd de volledige 6 maanden moeten worden uitgediend. In dat geval zou je alleen tussentijds wegkunnen als werknemer en werkgever er beiden mee akkoord zijn (wederzijds goedvinden). Jij hebt dus een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd MET tussentijdse opzegmogelijkheid. Als de 6 maanden voorbij zijn, spreken we niet van ontslag. Dan is het contract 'vanzelf' afgelopen. Het kan opnieuw worden aangegaan maar dat is niet verplicht. (Er zijn meer regels maar dat gaat ver buiten de vraag).

Andere antwoorden (1)

Zolang jij zelf ontslag neemt kun jij na 3 maand weer solliciteren bij een Albert Heijn, wanneer je ontslagen wordt kun je niet meer solliciteren bij welke Albert Heijn dan ook.
Je kunt ontslagen worden ook na je proeftijd, als jij 2 of 3 waarschuwingen hebt gekregen kunnen ze jou ontslaan, ook als je geld o.i.d jat wordt je meteen ontslagen natuurlijk. Maar als het gaat om te langzaam werken etc, dan kun je ontslagen worden na waarschuwingen.
Je krijgt gewoon de maand die je hebt gewerkt uitbetaald, maar verder niks