Is ''kinderpsycholoog'' een beschermde titel?

Ik kon het niet echt vinden om internet, dus ik vroeg het me af. Is de titel ''Kinderpsycholoog/Jeugdpsycholoog'' een beschermende titel in Nederland en België?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Feitelijk is een psycholoog iemand met expertise op het gebied van psychologie. Doorgaans wordt men een psycholoog genoemd wanneer men een studie psychologie heeft afgerond. De term “psycholoog” is in Nederland echter niet beschermd. Iedereen in Nederland mag zich dus, ook zonder studie psychologie, een psycholoog noemen. Dit in tegenstelling tot België, waar de titel “psycholoog” wel is beschermd.
9 jaar geleden
Een kinderpsycholoog heeft zich gespecialiseerd in het begeleiden en behandelen van kinderen van nul tot en met zestien jaar met een lichamelijk of geestelijk probleem, waarbij behoefte bestaat aan begeleiding of nader onderzoek naar het functioneren van het kind. Het is een psycholoog die zich middels opleiding en/of werkervaring heeft gespecialiseerd in de kinderpsychologie en jeugdpsychologie.

De titel ‘psycholoog’ is in Nederland, in tegenstelling tot in België, niet wettelijk beschermd. Iedereen kan deze titel voeren. Het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) heeft daarom het dienstmerk ‘Psycholoog NIP’ ingevoerd.
Wie deze titel gebruikt voldoet aan deze voorwaarden:
- is in het bezit van een doctoraal- of masterdiploma Psychologie
- heeft na het behalen van het diploma minimaal 1440 uren werkervaring als psycholoog
- kan van deze werkervaring twee verklaringen overleggen van twee senior-psychologen NIP.

De titel psycholoog NIP is wél wettelijk beschermd. Het wel of niet hebben van bepaalde registraties en/of kwalificaties heeft directe gevolgen voor het al dan niet toekennen van vergoedingen voor consultatie door zorgverzekeraars aan cliënten.

De Kinder- en Jeugdpsycholoog Specialist NIP is de deskundige op het gebied van de psychologische hulpverlening bij complexe en/of acute psychische stoornissen en problemen van kinderen en jeugdigen. Hij/zij wordt ingeschakeld in gevallen waarin de deskundigheid van de Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP niet toereikend is.
Amadea