Waarom hebben mensen het tegenwoordig zo druk?

Tijd voor een praatje hebben ze niet, hun agenda's zijn altijd gevuld, afbellen doen ze niet moeilijk over, overwerken moet, en zo vroeg mogelijk beginnen, veel bellen en vooral als de baas in de buurt is, ze zijn goed bezig in hun ogen, en als je vraagt: "Hoe gaat ie?" krijg je een van de volgende reacties:
- Nou, houdt niet over.
- Druk druk druk
- Hou op schei uit!
- Hoe zie ik er uit?
- Wat denk je? DRUK!
- Nu ff niet ....!

Waarom? Waarom niet gewoon is relaxen, en tijd maken voor een ander? Volgens mij hou je het dan ook langer vol.
Of zijn die mensen alleen maar bezig met hun ego. Dus zie mijn hoofdvraag!

Voor de duidelijkheid, ik heb het hier nog alleen maar over een kantoorbaan, ik neem aan dat er (in andere vorm) buiten kantoor ook dit soort scenario's bestaan. Toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goeie vraag

Antwoorden (14)

Ik heb hier geen duidelijk antwoord op misschien worden we zo gemaakt door iedereen om ons heen maar ik geef je voor 100 % gelijk laten we elkaar wat meer aandacht geven zo gaan we elkaar misschien ook wat meer begrijpen en is er minder ruzie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het over werk gaat: volgens mij is de werkdruk door onze voortdurende bereikbaarheid echt groter geworden. Als je eens moet wachten ergens op, is er altijd nog die bak met mail die op antwoord wacht. Iedereen verwacht gisteren antwoord op z'n vraag te krijgen en iedereen cc't in het wilde weg alles waar je zijdelings mee te maken hebt. Rustig in de trein zitten is er niet meer bij, want ook daar kun je je mail beantwoorden en je voicemail afluisteren, en als het echt moet, zakelijke telefoontjes voeren.

Buiten kantoor: Ik vermoed dat het een soort mode is om te zeggen dat je het 'drukdrukdruk' hebt en je agenda vol te plempen met dingen die allemaal moeten of leuk zijn.

Ik betrap mezelf er ook wel eens op, en moet dan hoognodig weer eens wat gaan strepen in de agenda en leren om 'nee' te zeggen. Het lijkt wel of we bang zijn om iets te missen als we niet overal aan meedoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij ligt er een wereld aan waarheid in je laatste zin !!!
+je bij gebrek aan +10
Je hebt helemaal gelyk! En ook in andere situaties is dat zo! Er is tv pc mobiel enz het leven is te jachtig! Zet ns een week geen pc,tv enz aan behalve op je werk dan,en t praatje van vroeger komt vanzelf weer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wel grappig dat je dit dan beantwoord via je mobiel... ;-) +
Ik vind het een hele goede vraag en het zou goed zijn als mensen er vaker over nadenken.

Ik denk echter dat mensen die het voor de maatschappij wenselijke "ontwikkelde leven " nastreven , "vanzelf " in een situatie van druk druk druk terecht komen.

Als je zo'n leven wilt ontwikkelen , met intensieve relatie, druk en verantwoordelijk werk , kinderen en veel bijkomende verantwoordelijkheden, dan gaat het vanzelf, druk druk druk.

Als je zo'n leven niet ontwikkelt , dan loop je maatschappelijk gezien achter, althans zo wordt het gezien.

Natuurlijk kan je je op wat latere leeftijd alsnog ontwikkelen en het leven verloopt vaak niet zoals je het plant...

Maar een minder ontwikkeld leven , geeft , heerlijke innerlijke rust . Dat kan ik je verzekeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tevens een goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach 0800, dingen lopen zoals ze lopen. Maar ik heb nu veel tijd voor anderen die ik veel tijd wil geven. Het is een soort luxe van veel tijd hebben. Ik heb gewoon minder verantwoordelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goed antw.
Dat is een keuze die men maakt, de keuze om zo te leven, alleen zijn mensen zich er vaak niet van bewust dat het heel makkelijk anders kan.
Maar het is ook een 'mode' woord : Druk.
Hoe kijk je tegen iemand aan die zegt : O ik heb altijd alle tijd.
Die zal wel een saaie baan hebben weinig vrienden en een sociaal leven wat niets voorsteld. dit vinden we wel allemaal belangrijk, die goede drukke baan met aanzien, en een rijk sociaal leven. Door enkel DRUK te zeggen geef je gelijk aan dit allemaal voor elkaar te hebben. Dus of men werkelijk zo druk ís? Ik vraag het me af?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Niets is zo interessant als het druk hebben.
Opvallend genoeg is niemand ooit zo druk dat ze niet even tijd hebben om te klagen over hoe druk ze het wel niet hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het "druk"-argument gebruiken als je een persoon of afspraak wilt ontlopen. Dat is makkelijker dan zeggen dat je geen zin hebt. Misschien zit dat er wel achter. Of ze vinden het werk waar ze mee bezig zijn belangrijker dan ze jou vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt steeds meer in geld uitgedrukt, en onze rijkdom wordt ook nog steeds groter (kijk maar wat kinderen tegenwoordig hebben, wat hun ouders hadden, en wat hun grootouders hadden). Er is ook de sociale druk van een tweede auto, wintersport, Lellie-Kellie schoenen, kinderen op golfles, enz. Dat moet allemaal 'verdiend' worden.

Vroeger ging dat inderdaad anders. De mensen waren gemiddeld minder opgeleid, en om 17:00 ging de poort dicht en nam je ook geen werk mee naar huis. Als je iets wilde weten stuurde je een brief, die er drie dagen over deed.

Maar je moet ook niet teveel naar vroeger kijken, het is niet te vergelijken. Aids was er nog niet, maar aan kanker ging je gewoon dood, en gemiddeld werden we 5 jaar minder oud.

Ik heb zeker niet de indruk dat de mensen vroeger minder gelukkig waren. Laat ik het zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben het zo druk omdat we ons overal druk om MAKEN. Vooral om de verkeerde dingen om de verkeerde redenen.

De tijd bestaat niet, is een collectief verzinsel. Een poging op grip te krijgen op verleden en toekomst terwijl al wat telt NU is.

Ps.. ik draag al 8 jaar geen horloge meer, weet op gevoel tot op een kwartier hoe laat het is en ik heb alle tijd van de wereld. Morgen weer een dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij zou je ook kunnen beschrijven als druk..
Het komt bij mij door verplichtingen en hobbie.
werken: 40 uur van 's morgens tot 's avonds
daarna muziekles op maandag, woensdag en donderdagavond. De tijd die ertussen zit is even eten en bij het thuiskomen naar bed.
Het weekend is wel heerlijk rustig maar ook dan zijn er 'verplichtingen' die je moet nakomen, verjaardag, visite, sociale contacten bijhouden.
Hierdoor denk je al snel aan druk terwijl het keuzes zijn die ik zelf heb gemaakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger zat je als vrouw thuis als huismoeder en had je alle tijd van de wereld. Vader kwam thuis en hoefde verder niet veel meer te doen.

Tegenwoordig werken de meeste vrouwen part time, hebben kinderen een drukker sociaal leven dus mam is ook nog een taxi want het is niet meer veilig om ze alleen te laten gaan over straat.
Je wilt ook niet onder doen voor de rest van de wereld, dus alles moet er spik en span uitzien in en om het huis waar ook heel veel werk in gaat zitten ondanks alle moderne machines.
Sociaal hoor je ook nog je best te doen en vergeet de vele hobby's van papa en mama ook niet ( computeren, sportschool, overwerken, curcusjes etc)

Je wordt vanzelf wel aangedreven door je omgeving zodat als je een keer een middagje een time out zou nemen je je eigen ook nog schuldig voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn niet te stuiten druk
En waarmee dan? Ja waarmee dan?
Ach, uitsluitend met geluk.
O, ik wil nog een survival
Ik wil duiken, wintersport
En nog reizen om de wereld
Want het leven is zo kort

En ik ben nog lang niet binnen
O, het leven is niet fair
Ik declareer als Peper
en zo word ik miljonair

We zijn druk, we zijn druk
We zijn niet te stuiten druk
En waarmee dan? Ja waarmee dan?
Ach, uitsluitend met geluk.

Ik wil een vrouw met grote borsten
Met haar wil ik een gezin
En is zij een paar jaar ouder
Wil ik ook nog een vriendin

En ik wil een grote auto
En een landgoed aan de Maas
En ik wil echt niemands knecht zijn
Nee, uitsluitend eigen baas

We zijn druk, we zijn druk
We zijn niet te stuiten druk
En waarmee dan? Ja waarmee dan?
Ach uitsluitend met geluk.

Ik wil alles, ik wil alles
‘t Leven is een grote schreeuw
Ik wil alles, ik wil alles
Op het randje van de eeuw

Ik wil echt naar alles streven
En dat is mijn grote strijd
En omdat ik fors wil leven
Heb ik nu eventjes geen tijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig maar zien de meeste mensen het niet omdat wij door de media gemanipuleerd zijn. Hier volgt mijn uitleg:

Tot 1971 hadden wij een goudstandaard. Dit betekende dat de centrale banken voor al het geld dat ze in omloop hadden gebracht goud in de kluis moesten hebben liggen. Na 1971 hoeft dit niet meer en is dus ook niet meer zo. De centrale banken kunnen nu geld creëren uit het niets zonder enige tegenwaarde. Wordt er extra geld in omloop gebracht, dan stijgt de staatsschuld. Over deze staatsschuld moet rente betaald worden aan de centrale bank. Deze rente moeten wij als belastingbetaler gaan ophoesten. Hoe wordt deze staatsschuld afgelost? Door nog meer belasting te innen dan nodig is om de rente te betalen. De centrale banken zijn van een paar grote wallstreet bankiers (federal reserve bank VS) De ECB europese centrale bank is ook van deze bankiers uit de VS.

Deze bankiers zijn de werkelijke machten in de wereld. Door het constant vergroten van de geldhoeveelheid stijgen hiermee ook de staatsschulden (schulden aan de wallstreet bankiers FED)

Wij moeten met zijn allen zorgen voor voldoende bbelastinginkomsten voor onze overheid zodat die op zijn beurt de centrale banken kunnen betalen. Dit proces gaat maar door en door het bankieren met fractionele reserves (geld creëren uit het niets) stijgt dus de staatsschuld en zijn wij met zijn allen slaven van deze centrale banken geworden.

Vroeger kon de vader van een gezin in zijn eentje de kost verdienen. Nu moet moeders ook aan de slag. Straks moeten de kinderen in plaats van school ook aan het werk!

We kunnen dit blijven accepteren, maar zijn we echt gelukkiger geworden door luxer te leven met meer comfort en rijkdom? of was het 40 jaar geleden met minder spullen toch prettiger leven?

Het wordt tijd dat we ophouden met het spekken van de grote bankiers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geachte,

Ik denk dat dit eigen is aan deze tijd van hoog technologie : denk maar aan al de uitvindingen die er gedaan zijn na 1950 ! de opkomst van van de televisie,
de intrede van het Internet (vroeger was dit bestemd voor militair gebruik in het Amerikaans leger= ARPANET), deze vormde de ruggegraat van het huidige Internet zoals we het nu kennen ! Deze technologie heeft op maat schappelijk vlak heelwat teweeg gebracht, het is zelfs zodanig een deel van ons leven gaan uitmaken !

Wij kunnen niet meer zonder auto, tv, computer, microgolf oven enz.... Dit alles heeft nu een bepaalde plaats ingenomen, tegenover vroeger dan kon je buiten nog een mens zien op straat, tegenwoordig zie je niemand meer op straat ! Waar is de tijd dat men nog ganzenbord speelde of solicitaire (kaartspel) of gewoon keuvelden met elkaar !

En ook in het verkeer en op het werk merk je dat het steeds drukker wordt, en steeds meer stress is vaak de oorzaak van de welvaartzieken van deze tijd !

Depressie en Burnout zijn hier kenmerkend een bewijs van
en we slikken maar anti-depressiva en pijnstillers dat het een lieve lust is !

De vooruitgang van de technologie (Computertijdperk, Robotica en Domotica) is moeilijk los te koppelen van de tijd waarin we leefden in de vijftiger jaren !

Het leven is nu in een stroomversnelling gekomen en daar door is er een jachtig leven ontstaan en kunnen we er niet meer zonder !

Dit is naar mijn mening een antwoord op je vraag !

Mvg,

Karel8158