dat is afhankelijk van wat de afspraken tussen werknemer en werkgever zijn. Doorgaans is de dag proefdraaien om een eerste indruk te krijgen. Is deze positief dan kan de werknemer worden aangenomen en wordt deze indruk al dan niet bevestigd tijdens de proeftijd.
Hoe lang dit is, hangt wederom af van de afspraken tussen werknemer en werkgever
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Een dag proefdraaien" is feitelijk arbeidsrechtelijk "gerommel". Je bent die dag gewoon in loondienst en het werk moet gewoon worden betaald. Ook wanneer aan het eind van de dag afscheid van je zou zijn genomen. Stel dat je die dag een ongeval was overkomen in je werk, wie zou dan aansprakelijk zijn geweest?

Over de proeftijd is de wet duidelijk: als een proeftijd wordt overeengekomen moet dat schriftelijk gebeuren. Het proeftijdbeding kan alleen met een meerderjarige werknemer worden overeengekomen.

Ik durf te wedden (gezien je vraag) dat dit proeftijdbeding niet gemaakt is.

Er is enkele jaren geleden een rechtszaak geweest waarin een werkgever het proeftijdbeding pas op schrift stelde toen de werknemer al een tijdje aan het werk was. Dat mocht niet. De uitspraak van die rechter was dat een proeftijd ook na het mondeling aangaan van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd op schrift kan worden gesteld. In het kader van de rechtsbescherming en rechtszekerheid moet dat echter wel gebeuren kort na aanvang van de werkzaamheden.

Mijn antwoord is dus: ja, dat mag. Maar de totale proeftijd (inclusief de dag dat je al proefgedraaid hebt) mag niet langer zijn dan een maand bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Het beding moet schriftelijk worden vastgelegd in de arbeidsovereenkomst.

In die proeftijd kun je nog elke dag 'weggestuurd' worden maar ook zelf weggaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als dit proeftijdbeding niet in je arbeidsovereenkomst komt te staan, is het eenvoudig: dan ben je gewoon in dienst voor de duur die in de arbeidsovereenkomst staat. Dan kun je (in principe) niet tussentijds weg en kan de werkgever je ook niet tussentijds wegsturen. Behalve als in die overeenkomst staat dat het contract tussentijds opzegbaar is, maar dat geldt dan voor beide partijen (de werkgever heeft dan een ontslagvergunning nodig of toestemming van de kantonrechter voor ontbinding).

Natuurlijk kun je altijd tussentijds weg als sprake is van wederzijds goedvinden.
Computoon
9 jaar geleden
Een proeftijd is niet verplicht, maar meestal is er wel een.
Het mag dus ook slechts die ene dag zijn, maar waarschijnlijk is dat niet.
Dát er sprake is van een proeftijd, moet op zich wel schriftelijk vastgelegd zijn.
Het is een periode waar een maximum van één of twee maanden* voor geldt, en in die periode kunnen de werknemer en de werkgever gemakkelijk van elkaar af. Je kunt je immers vergist hebben, en de een kan de ander bij nader inzien toch niet zien zitten.
*Het maximum hangt af van het beoogde soort contract.

Als de werkgever je laat komen, en er is niets schriftelijk vastgelegd over een proeftijd, dan kan hij je dus niet zomaar zeggen dat je de volgende dag niet terug hoeft te komen!

Waarschijnlijk zal een werkgever ook na een paar weken nog steeds denken dat hij iemand nog probleemloos de deur kan wijzen, en daarom zal er wel niet gauw op papier iets gezegd worden over niet meer terug hoeven te komen na “één dag proefdraaien” (want voor je het weet zit hij dan vast aan een proeftijd die al na die ene dag voorbij is) maar als er niets over een proeftijd vastgelegd was, wordt het dan in principe een normale ontslagprocedure!

Anderzijds is het ook weer zo dat het weinig zin heeft om door te drammen, want als hij jou niet ziet zitten, dan heb je geen basis om verder te gaan.
Maar het precieze soort ontslag kan belangrijk zijn, bijvoorbeeld i.v.m. een uitkering. Als je je te gemakklijk weg laat sturen, kan het “vrijwillig” heten.

Met de zoekwoorden proeftijd en wettelijk valt er meer over te vinden.