Ik ben een keer afgewezen bij een sollicitatie naar Taxi-chauffeur. De reden was: te hoge opleiding. Mag dat?

(Maakt nu niet meer zoveel uit, hoor. Ik heb al een baan. Maar ben toch benieuwd.)

Edit:
Ik had eigenlijk ook wel een antwoord verwacht die 't zou hebben over dat je niet mag discrimineren bij sollicitaties? 'T gaat er toch alleen wat je kan m.b.t. de uit te oefenen functie?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (11)

Ja hoor dat mag.

Reden voor je afwijzing kan zijn dat ze het vermoeden hadden dat je maar tijdelijk deze baan wilde hebben ( wegens je hoge opleiding ). Of dat je te duur bent door je opleiding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. De achterliggende gedachte is, dat iemand die een te hoge opleiding heeft, de baan snel gaat vervelen. Men investeert dan in iemand, terwijl deze misschien na een jaar alweer weg is.

Pur kosten baten analyse.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, dat mag. Het is mij ook diverse malen overkomen.
Een werkgever hoeft zelfs niet eens een reden op te geven. Soms zelfs krijg je niet eens een reactie op een sollicitatie. Ik vind dat ronduit onbeschoft, dat wel, maar ook dat zijn ze niet verplicht.
Geeft wel een dubbel gevoel, hè? Aan de ene kant is het wel vleiend dat men je hoog opgeleid vindt, maar ja, als je dan weer met lege handen staat, is flink balen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In dat geval was je over gekwalificeerd. Een reden dus om iemand de baan niet te geven. Denk persoonlijk ook niet dat je onder je niveau moet willen werken. Het gaat naar verloop van tijd vervelen. Wat ik me wel afvraag is als je je opleidingen had weggelaten, en je de baan zou krijgen, je ontslagen kunt worden omdat je je (niet relevante) opleiding hebt verzwegen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Draai de rollen eens om, wat zou jij doen als je de werkgever was?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als 't loon er niet hoger door hoefde te zijn, zou ik 't alleen maar goed vinden personeel te hebben met een wat hogere opleiding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook als je weet dat zo iemand daar dan niet opz'n plek zou zitten, je moet altijd investeren in nieuw personeel en je kan aannemen dat diegene na een korte periode diep ongelukkig weer weggaat, zonde van je tijd en energie.
Ik denk ook dat jij daar niet gelukkig geworden was, natuurlijk ken ik je niet, maar als jij hoger opgeleid bent dan vind je weinig aansluiting bij je collega's, als je het alleen voor de centen gedaan zou hebben zou je je vanzelf vaak ziek gaan melden omdat het toch niet jouw ding zou zijn.
ik hoop voor je dat je in je huidige baan wel je ei kwijt kunt en er met plezier heen gaat.
je steekt te veel van je tijd in werk om dan ook nog iets te doen wat je niet leuk vind.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Je steekt te veel van je tijd in werk om dan ook nog iets te doen wat je niet leuk vind."
Als ik dacht dat ik 't niet leuk zou vinden, zou ik er niet zo snel op solliciteren, hoor :).
Ja, en jij kan het aanvechten, maar de kans dat je het wint enorm klein. En dan zou je beginnen met een verstoorde arbeidsverhouding, en dat wil je ook niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij mag het gewoon, of het zou moeten mogen is echter een andere vraag, maar dat terzijde.

Ik ben ooit ergens niet aangenomen omdat ik geen allochtoon ben. Positieve discriminatie heet dat dan, dat schijnt ook te mogen, dan zal dit ook wel mogen.

Gepost op: vrijdag 10-04-2009 03:15:35
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
O... En wie is je vader dan? Iemand die CAO's enzo in elkaar zet?
:)
ja ,ook ervaren. dat noemt men overkwalificatie. men zou je teveel moeten betalen voor een job die te gemakkelijk is voor jou of men veronderstelt dat je snel gedemotiveerd zou zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja maar er was nog niet eens over 't loon gesproken. Het is toch zeker niet VERBODEN om een lager loon (c.q. vast aanbod, puur afhankelijk van de functie) te accepteren?
Een goede werkgever zal streven naar een optimale relatie met zijn nieuwe werknemer. Iemand die overgekwalificeerd is, blijft doorgaans niet lang. De baan gaat te snel vervelen, te routinematig of boeit gewoon slechts kort. De ervaring leert dat je dit soort personeel doorgaans weer even snel kwijt als rijk bent. Het is dus voor een werkgever en een werknemer niet handig om te doen. Je moet het gewoon niet willen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Feitelijk neem je met de ondergekwalificeerde job een werkplek weg voor iemand die niet beter kan. Persoonlijk zou ik graag gemotiveerd en gekwalificeerd personeel aannemen; zelfs of juist iemand die een hogere kwalificatie heeft, is wellicht beter gemotiveerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kon op dat moment ook beter - want ik had op dat moment GEEN baan. Een baan = beter dan geen baan.
Veel mensen blijven tientallen jaren lang 't zelfde beroep uitoefenen - misschien was ik dan wel nog steeds taxi-chauffeur geweest, als ik de baan had gekregen :).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad:
een baan = beter dan geen baan, maar
een passende baan = nog beter dan zomaar een baan.