Hoe vertel je tegen je baas dat je ontsalg neemt?

Ik werk pas 5 maanden bij een bedrijf maar het loopt voor geen meter. Nu ben ik volle bak aan solliciteren en heb deze week een aantal gesprekken. Maar daar voor moet ik vrij krijgen. Hoe ga ik tegen mijn baas zeggen dat ik weg ga en dat ik vrij wil voor sollicitatiegesprekken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Lastig! Het hangt er vanaf hoe vooruitstrevend je huidige werkgever is. Er zijn er die je dan direct aan de straat willen zetten, omdat ze het als verraad zien. Niet erg volwassen, maar zo werkt het voor velen.
Je moet vind ik wel open kaart spelen. Vraag een gesprek aan. Vertel dat je meer van het werk had verwacht en dat hij/zij dat misschien al gemerkt had. Zeg dat het niet om de mensen gaat, als dat zo is dan.
Zo'n verhaal (aanloopje) moet wel een beetje bij je passen.
Vertel dan dat je je vergist hebt en dat je gaat proberen een baan te vinden die beter bij je past.
Belangrijk: leg de "schuld" niet bij de werkgever, maar hou die bij jezelf! Zie ook de bovenstaande tekst.
Tip: neem een goede vakantie vriend of familielid in vertrouwen en vraag of die even werkgever wil spelen. Probeer die te zien als baas en vraag daarna hoe je het deed en of die begrip zou hebben voor wat je in dit rollenspel vertelde.
Sterkte!