Het is niet strafbaar, als je dat bedoelt. In die zin 'mag' het.

Maar het is onfatsoenlijk en dus 'hoort' het niet. Denk eens aan de situatie dat een sollicitant niet aan zijn huidige werkgever bekend heeft gemaakt dat hij aan het solliciteren is en dat de potentiële nieuwe werkgever referenties gaat inwinnen. Dan ontstaat een onprettige situatie, zeker in het geval de sollicitant niet wordt aangenomen. De huidige werkgever weet dan namelijk dat zijn huidige werknemer weg wil en dat is niet goed voor de toekomstperspectieven.

Maar ook als een sollicitant geen betaald werk heeft op het moment van solliciteren is het niet netjes dat referenties worden ingewonnen zonder diens medeweten. Stel dat hij met ruzie is weggegaan bij een vorige werkgever en niet wil dat de kandidaat-werkgever bij die voormalige werkgever informeert.

De gewenste volgorde is, dat een sollicitant aan degene die hij als referentie wil opgeven vooraf vraagt of deze persoon dat goed vindt. Zo ja, dan kan de sollicitant de naam van die persoon als referentie opgeven aan de werkgever bij wij hij solliciteert.

Aan de andere kant: een sollicitant die 'vaag' reageert als om een referentie wordt gevraagd en geen referentie kan of wil opgeven, heeft een grote kans niet te worden aangenomen. "Want dan zal er wel iets aan de hand zijn", is de niet-uitgesproken gedachte.
Computoon
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
In de vraag staat "ex-werkgevers", niet "huidige werkgever". Die laatste vermeld jij wel in dit antwoord. Klopt dus niet helemaal. Verder een prima antwoord, lijkt mij!
Als je wat getekend heb staat het misschien in het contract wat je bij hun hebt.

ik zou de papieren er op na kijken.