Mag een werkgever in spe je verbieden elders in het HBO te werken in een concurrentiebeding in een contract?

Ik kan werk krijgen in het toeristisch onderwijs HBO maar dan mag ik nergens anders meer werken. Ze bieden echter maar een paar uurtjes per week voor een paar maanden. Daar kan ik dus niet van leven ook omdat ze minder betalen dan een uitzendbureau. Is een concurrentiebeding in het onderwijs wettelijk toegestaan in ons land?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een concurrentiebeding gaat pas gelden wanneer je niet meer in dienst bent van de desbetreffende werkgever. Daarmee wil hij voorkomen dat je gaat werken bij een concurrent na afloop van de arbeidsovereenkomst, voor een bepaalde periode en in een bepaald gebied. In de meeste gevallen ben je eraan gebonden als je het ondertekent als meerderjarige werknemer. Overtreed je het, dan kan de ex-werkgever schadevergoeding eisen. Het bovenomschreven concurrentiebeding lijkt me echter onredelijk bezwarend. Een rechter kan het in zo'n geval geheel of gedeeltelijk vernietigen. Advies is dan om eerst juridische hulp in te roepen.

Wat veel werkgevers echter ook hebben, is echter een 'verbod op nevenwerkzaamheden'. Dat is iets anders. Zo'n verbod geldt gedurende de tijd dat je bij de desbetreffende werkgever in dienst bent. Als je zonder overleg nevenwerkzaamheden gaat verrichten, dan loop je het risico om bij ontdekking (op staande voet) ontslagen te worden. Daarom zou mijn advies zijn om ook juridisch advies in te winnen als dit in de overeenkomst staat. Ook als het beding er niet in staat, is het altijd raadzaam om contact op te nemen met de werkgever voor je 'nevenwerkzaamheden' gaat verrichten. Kom je er samen niet uit en komt de zaak bij de rechter dan zal die toetsen of de werkgever zich redelijk opstelt om je te verbieden die werkzaamheden te verrichten. Ondertussen is dan wel de arbeidsrelatie flink verstoord, dus zover moet je het niet laten komen.
Computoon