Wat betekent een sociaal werkplaats voor je, als je een lichte lichamelijke beperking hebt?

En mbo diploma's. Welk werk kan je daar allemaal doen?

Toegevoegd na 2 uur:
Het is bedoeld voor iemand anders, een vriend die al meer dan 8 jaar solliciteert naar een reguliere baan, maar gewoon altijd afgewezen wordt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet wat voor lichamelijke beperking je precies hebt, en misschien heb je het al een lange tijd geprobeerd, maar je kunt best "regulier" solliciteren. Schakel desnoods het UWV in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het vragen bij het werkplein ook een optie?

Het beste antwoord

Een sociale werkplaats kan je op weg helpen naar een normaal bedrijf, maar ze moeten wel die moeite willen nemen. Ik ben er ook terechtgekomen, nadat ik blind ben geworden. Het werk dat je daar doet, is simpel, saai en ééntonig. Ik heb nu het geluk dat ik aan een opleiding om om te scholen mocht beginnen en tijdelijk stage loop bij een regulier bedrijf, maar niet iedereen krijgt die kans. Bij ons is het zo, dat ze moeilijk doen over het uitgeven van geld, dat ze dat niet graag doen. Ik had hoge verwachtingen en heb nu hoop dat het goedkomt, maar bij veel collega's lukt dat niet.
Doorzetten en ze duidelijk blijven maken dat je meer kunt, dan heb je kans dat het je lukt.
Ik wens je vriend veel succes en het is beter om onder de mensen te zijn en bezig te zijn, al is het simpel en saai, dan thuis op de bank hangen terwijl iedereen aan het werk is, ook voelt het goed om je eigen boterham te kunnen verdienen en niet afhankelijk te zijn van je uitkering. Ik heb er dus geen dag spijt van gehad, maar zou er graag meer uitdaging zien, voor mensen die dat aankunnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is veelal lopende band werk, inpakwerk, of het in elkaar zetten van simpele dingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Een sociale werkplaats heeft een budget en kan ook niet meer uitgeven dan dat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja, dat is wel zo, maar bij ons krijgt bijna niemand de kans om een cursus of opleiding buiten het bedrijf te volgen. AKA wordt binnen het bedrijf gedaan, maar dat is voor iemand die een MBO opleiding heeft gedaan niet zinvol. Juist voor diegenen die een redelijk tot hoger opleidingsniveau hebben, is het moeilijk verder te komen. Het werd mijn zelfs afgeraden om het uit eigen zak te betalen.
ronron1212
9 jaar geleden
Crea dat is erg jammer want dat zijn gemiste kansen voor mensen die ook gewoon weer willen werken. Jammer dat dat allemaal zo slecht geregeld is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat vind ik ook, ik hoef niet te werken, maar wil werken. Zo zijn er meer mensen. Ik weet ook dat ik het kan. De verantwoordelijkheden worden op anderen geschoven, van de sociale werkplaats, naar het UWV, naar de gemeente en weer terug, om moedeloos van te worden. Allemaal vinden ze dat de ander maar moet betalen. Ook ik heb honderden sollicitatiebrieven de deur uitgedaan, voordat ik hier terecht kwam, maar inderdaad werkgevers durven het niet aan. Daar gaat (hopelijk) in 2015 verandering in komen.