Wat is het gevolg als ik een andere, minder uitdagende functie, binnen een andere BV, weiger?

Mijn derde opeenvolgende jaarcontract loopt op 1 juli 2014 af. Mijn werkgever heeft mij nu een aanbieding gedaan voor een andere functie binnen een andere BV. Deze functie is minder uitdagend voor mij en daarnaast moet ik mijn leaseauto inleveren. In plaats daarvoor ontvang ik reiskostenvergoeding. Ik ontvang hetzelfde salaris als in mijn huidige functie.

Aangezien de aangeboden functie minder uitdagend is en ik mij momenteel financieel niet kan veroorloven om een auto aan te schaffen, die nodig is voor het woon- werkverkeer, denk ik er over om deze aanbieding te weigeren. Wat zullen de gevolgen zijn, met name voor een uitkering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een uitkering geen (Je huidige contract zal gewoon eindegen).
Je zal waarschijnlijk wel zonder werk komen te zitten.
Antoni
9 jaar geleden
Is het echt zo eenvoudig, Moordigger? Men heeft alleen recht op een WW-uitkering als men buiten zijn schuld (dus niet verwijtbaar) werkloos is geworden. Misschien is het gevolg van het weigeren van dit aanbod, verwijtbaar werkloos worden.
ronron1212
9 jaar geleden
Als je de aangeboden functie weigert ben je verschuldigd werkloos dus krijg je geen ww.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na afloop van tijdelijk contract bij huidige BV aanbod bij ander BV.
Zie het probleem niet. Zou anders zijn als UWV deze functie aanbood.
ronron1212
9 jaar geleden
Het blijft waarschijnlijk de zelfde werkgever en bedrijf en hij heeft een aanbod van de directie. Als je een contract weigert zal dat bij na vraag blijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat lees ik niet uit de vraag. Dan zou het dus een aanbod voor vast contract bij zelfde werkgever zijn.
Al is de vraag dan nog wat de reden van onslag is welke de werkgever op zal geven. (Einde contract?)
ronron1212
9 jaar geleden
Dan zal hij een ontslag brief moeten krijgen die krijgt hij waarschijnlijk dus niet want er is een ander aanbod.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is gewoon einde tijdelijk contract.
Einde van rechtswege. Geen ontslag (dus ook geen ontslagbrief). Gewoon einde afspraak.
ronron1212
9 jaar geleden
Daar behoor je wel een schriftelijke bevestiging van te krijgen en te overleggen bij het UWV.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zal dan de tijdelijke contract zijn. (Waarin eind datum staat)
Even voor alle duidelijkheid, ik ben van mening dat vraagsteller veel beter die aanbod kan accepteren. Antwoord van Kapperkort verwoordt dit wel mooi. :)

Het beste antwoord

Je gaat wel in eens heel snel ! Is die zgn ander BV een werk maatschappij onder de zelfde holding en met de zelfde aandeelhouders ( eigenaars ) maakt die firma gebruik van fiscale middeling dus de winsten van de een mogen gecompenseerd worden met de andere rechtspersoon ( BV ) dan wordt dit eigenlijk als je naar de rechter gaat als een schijn constructie gezien . Dus alleen maar bedoeld om jou een vast contract te onthouden . Is het echt een ander bedrijf met een andere bewindvoerder en Andere eigenaren ja dan is het gewoon bemiddeling of outplacement . Maar als je oude werkgever ook even de voorwaarden zo bespreekt heb ik daar m'n twijfels bij . Dus dan geld het als een doorlopend dienstverband en dan na 1 juli in vaste dienst . Als dat zo is vraag aan je huidige werkgever of hij je de nieuwe functie en de reiskosten enz jouw op papier aanbied doet hij dat dan pakje dat ! En na 1 juli zeg je hè ik zie dit als een doorlopend dienstverband wel een nieuwe functie maar de zelfde baas , ook al krijg je andere chefs . Dan de andere situatie . Ja je krijgt WW . Je hoeft niet stel opsprong om welke reden dan ook iedere functie aan te nemen ,met minder zeg perspectief of nog geen uitzicht op ? Verzin maar wat . Maar of dat verstandig is ?! Nee je zou stom zijn ( sorry) als je niet gewoon die baan pakt zeker in deze tijd . Blijkbaar vind je baas je waardevol genoeg om je bij een andere werkgever aan te benevelen . Is het dezelfde owee weeg plan hierboven . Ja als dit zo speelt kunnen de verhoudingen wat minder worden maar dan ben je in vaste dienst . Wat je ook getekend heb bij de overstap je hebt het gedaan onderdruk zodat je niet zonder werk wilde zijn . De rechter heeft hier het laatste woord in en als het feitelijk een bedrijf is met een directie ook al is het een aparte BV wordt het mogelijk ( heel waarschijnlijk ) als een bedrijf gezien . Doe je niks ja dan heb je een Ww uitkering wordt je data gelukkig van ? Nee pak die baan . Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus mijn suggestie is pak die baan mogelijk ben je wel direct in vaste dienst . Als je dat straks na 1 juli vriendelijk duidelijk zonder de verhoudingen op scherp te stellen naar voren brengt . Daarbij van uit een baan is het veel beter naar een betere baan shoppen . Succes .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed uitgebreid antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo, Bedankt voor alle reacties. Ik zie ook een aanvullende vraag die ik hier zal beantwoorden: - de andere BV is inderdaad een werkmaatschappij onder de zelfde holding en met dezelfde eigenaars. Of deze firma gebruik maakt van fiscale middeling weet ik echter niet maar vermoed van wel. Daarnaast ben ik vergeten te melden dat mijn reistijd van ongeveer 1 uur in totaal naar 2,5 uur in totaal per werkdag gaat. Ik vraag mij, na veel uitzoekwerk, nog af indien het UWV verneemt dat ik het aanbod van mijn werkgever heb geweigerd of de kans groot is dat het UWV zich op het standpunt stelt dat ik verwijtbaar werkloos ben. Het UWV is namelijk in beginsel verplicht de WW-uitkering blijvend geheel te weigeren als de werknemer door eigen toedoen geen passende arbeid krijgt of behoudt. De functie die mij is aangeboden is volgens vigerende rechtspraak passend, zo begreep ik. Mochten jullie nog aanvullend advies hebben dan hoor ik het graag.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Is het niet mogelijk om af te spreken met je baas dat je de auto kan houden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pak die baan ! Maak geen slapende honden wakker ! Vraag evt voorlopig de huidige auto te gebruiken ga na augustus aangeven dat je het eigenlijk een doorlopend dienst verband vind . Mochten ze zo dom zijn je de auto ook nog te geven dan is het een doorlopend dienst verband . De jaar stukken zijn opte vragen bij de KVK zodat je kan zien hoe ze het fiscaal in elkaar hebben gestoken . Succes.