Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In hoeverre is de leeftijd waarop je pensioenopbouw is begonnen, van invloed op de hoogte van je uiteindelijke pensioen?

Ik ben nu 23 jaar en ik ben vanaf mijn 21e begonnen met pensioen op te bouwen. Krijg ik later meer pensioen dan iemand die pensioen heeft opgebouwd vanaf zijn 26e, bij hetzelfde pensioenfonds en hetzelfde aantal gewerkte uren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
579

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je bouwt een volledig maximaal pensioen op met 40 jaren werk. de leeftijd waarop je begint is niet de vraag maar het maximaal aantal jaren.
Het Witteveenkader bepaalt maximum opbouwpercentages. Voor een eindloonregeling geldt een maximum opbouwpercentage van 2%, voor een middelloonregeling is dat 2,25%. Hoe lager het opbouwpercentage, hoe lager de premie. Een opbouwpercentage van 1,75% is gebruikelijk. Met dat percentage bouwt een werknemer in 40 jaar een pensioen van 70% van zijn salaris op, maar ook andere opbouwpercentages komen voor. Boven de maximumopbouwpercentages spreekt de Belastingdienst van 'bovenmatige pensioenopbouw', het bovenmatige deel wordt vervolgens belast.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Afgezien van allerlei regelgeving en belastingmaatregelen, is pensioen gewoon spaargeld wat je opzij legt.
Hoe langer je hebt gespaard, hoe meer geld je voor je pensioen hebt.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding