Ben je verplicht je uren in te halen na een maand ziektewet?

Ik had mijn hand gebroken, mijn eigen schuld doet er verder niet toe.
Nu werk ik als staalvlechter en heb hierdoor een maand niet kunnen werken met als gevolg dat ik nu het grootste deel moet inhalen van mijn verloren uren.

ergens snap ik het erg goed dat ze dit verwachten van mij, het is een klein bedrijf, vind het ook niet erg maar mag het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (9)

Hoe bedoel je met inhalen? Moet je nu overuren maken op eigen kosten? Als dat zo is, dan mag dat niet. Ziek is ziek en dat is het risico voor het bedrijf, daar zijn ze voor verzekerd.

Ik zou toch je CAO en je contact nalezen of hierover iets in staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft ziekte uren toch niet in te halen?
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Kijk je CAO er opna!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag niet ziek is ziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, men mag je niet je ziekteuren in laten halen (tenminste.... iet zonder jou daarvoor uit te laten betelen). Je baas heeft je ziektenuren teruggehad via een verzekering en kan die niet op jou gaan verhalen. Wel kan het zijn, dat je baas zich sociaal voelt met je collega's en jou daarom meer inzet dan anderen, maar deze extra uren moet je dan gewoon uitbetaald krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken mag dat niet, maar ik ga er dan vanuit dat je een normaal arbeidscontract hebt. Geen nul uren, zzp of iets van dien aard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ziek bent, is het zeer ongebruikelijk dat je die uren weer in moet halen en dus je verlofuren moet inleveren om te werken. Ik kan me niet voorstellen dat dit in wat voor regeling of CAO zo staat vastgelegd. Het maakt niet uit of het een klein bedrijf is of niet.

Het is iets anders als jij regelmatig dergelijke dingen hebt doordat je onvoorzichtig bent en hun dus op kosten jaagt door jouw gedrag. Dat schrijf je niet dus dit zal gewoon een keer zijn voorgekomen.

Ik adviseer je om je contract even na te kijken wat daar in staat en de CAO of regelingen die zij hanteren opvragen of (als je ze al hebt) goed doorlezen.

Het kan ook zijn dat dit bedrijf een arboarts heeft en dat deze jouw kan adviseren wat te doen.

Succes en als je weet welke CAO er geldt, kun je dat ook even melden, dan kan ik misschien even voor je meekijken. Vaak is dat via internet wel op te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vind het al dom dat je daar op in gaat ziek is ziek of je nu nul uren hebt of niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet elke baas heeft een verzekering hoor...

en nee het mag niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je dat je moet overwerken?
Als staalvlechter heb je te maken met de CAO voor de Bouwnijverheid.
Je baas kan je een half jaar lang verplichten om maximaal 3 uur per week over te werken (staat in artikel 15 van de CAO).
Daarvoor krijg je een overwerkvergoeding (zie artikel 35a)

Over ziekte staat in artikel 50 dat je werkgever bij de 2e en 3e ziekmelding (binnen een kalenderjaar) de eerste ziektedag niet hoeft te betalen. Daarvoor zou je dan een verlofdag moeten inleveren.
In het eerste ziektejaar recht hebt op 100% doorbetaling van je vaste loon.

Je kunt de tekst van de CAO vinden op www.fnvbouw.nl
--> kies Bouw en infra
--> kies CAO

(Ik ga ervan uit dat je minstens 18 jaar bent.)