Heb je recht op een toeslag wanneer je voor je werk op locatie moet blijven slapen?

Mijn partner moet ver van huis werken. Omdat de reistijd minimaal 4,5 uur bedraagt, blijft hij een week op locatie slapen.
Het hotel/huisje wordt betaald, maar heeft hij ook recht op een toeslag?

Hij werkt NIET op kantoor (het is dus geen zakenreis) of bij een bedrijf waarbij het onmogelijk is werk in de omgeving te vinden.

Wat zijn de rechten en plichten? Mag zijn baas dit zomaar van hem vragen en heeft hij recht op een (ongemakken)toeslag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (1)

Nee. Op een vergoeding voor het 'verblijven' heb je alleen recht als in een van toepassing zijnde CAO staat dat je er recht op hebt. Als er geen CAO is of als die CAO daar niets over zegt: dan heb je er recht op als dit staat in het personeelsreglement of in de individuele arbeidsovereenkomst. Zo niet, dan houdt het op. (Of je moet vragen of de werknemer tóch een vergoeding hiervoor wil geven.)

De werkgever mag dit van hem vragen als de redelijk en billijk is. (Bij de reistijd die je noemt, is dat zo.)

Uiteraard is er wel recht op een vergoeding (in tijd of in geld) als ter plaatse langer wordt gewerkt. (Tenzij weer schriftelijk is vastgelegd dat voor werknemers boven een bepaald functieniveau overwerk in het salaris wordt geacht te zijn begrepen. Dat komt voor bij ''hogere leidinggevenden")
Computoon