Is een bromfietsrijbewijs een normaal rijbewijs?

Ik heb een bromfietsrijbewijs. Heeft dit dezelfde status als een rijbewijs voor auto's? Kun je hiermee solliciteren op functies waarbij een rijbewijs wordt gevraagd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ja, formeel is een brommerrijbewijs een rijbewijs, met dezelfde statussen als andere rijbewijzen.
Dat betekent bijvoorbeeld dat hij ingenomen kan worden als je bijvoorbeeld met een slok teveel op op de brommer bent gestapt of bijvoorbeeld gevaarlijk rijdt (zgn art. 5).

Uiteraard zijn er veel verschillende categorieen rijbewijzen:
AM = brommer
A1 A2 A = motor (in verschillende categorieen w.b. vermogen )
B = auto
C en C1= vrachtwagen
D = bus
E = aanhanger

Als in een sollicitatie een rijbewijs wordt gevraagd, wordt meestal cat. B bedoeld. Maar dat wil niet zeggen dat de overige categorieen geen volwaardige rijbewijzen zijn.

Vroeger was dat anders, dan had je een brommercertificaat. Inderdaad kon je dan rustig met een slok op gaan brommerrijden zonder dat je kans had dat je rijbewijs werd ingehouden; nu is dat dus anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, een bromfietsrijbewijs is niet een normaal rijbewijs, zoals dat wordt genoemd in veel vacatureteksten. Als bij een vacature een rijbewijs wordt gevraagd, wordt vrijwel altijd bedoeld dat de sollicitant moet beschikken over een autorijbewijs, dus het bekende rijbewijs B (voor een gewone personenauto). Vaak gaat men er dan ook van uit dat de sollicitant een auto bezit, maar wat men precies verwacht is het beste te lezen in de vacaturetekst of na te vragen bij de contactperso(o)n(en) van de betreffende vacature, vóór of tijdens de sollicitatie.

Als een sollicitant voor een vacature (alleen maar) een bromfietsrijbewijs nodig heeft, bijvoorbeeld voor de functie van pizzabezorger, dan zal dat vermeld staan in de vacaturetekst.
Antoni
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Antonie
Het is wel degelijk gewoon een volwaardig rijbewijs ! Je kunt op je sollicitatiebrief gewoon het bezit van een "Rijbewijs AM" vermelden. Er is niets aan gelogen en je kunt in elk geval aantonen dat je vervoer hebt en fatsoenlijk op je werk kan komen. Ik zou het zeker vermelden !
Antoni
10 jaar geleden
Ja, het is een volwaardig rijbewijs, maar geen rijbewijs voor een personenauto. Als je in je brief of op je CV duidelijk vermeldt, dat je een rijbewijs AM bezit, is dat natuurlijk prima. Als iemand echter op internet een formulier moet invullen om te kunnen solliciteren en dan "Ja" of "Nee" moet aanvinken bij de vraag "Heeft u een rijbewijs?", dan weet ik niet of de ontvanger van de antwoorden van dat formulier akkoord gaat met (alleen) een brommerrijbewijs.