Kan mijn leidinggevende mij bij re-integratie verplichten een andere functie te vervullen welke ik niet zie zitten?

Ik zit nu enkele weken in de ziektewet en ga op korte termijn reintegreren in mijn leidinggevende functie. Wat als dit niet haalbaar blijkt, kan mijn leidinggevende mij dan verplichten om in een functie te werken die ik totaal niet (meer) zie zitten? Ik werk in een grote zorgorganisaties echter is er gecommuniceerd dat ik als ik niet terug wil komen als teamleidster ik zelf weer als groepswerker zal kunnen gaan werken en er verder geen andere mogelijkheden zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
jc54
10 jaar geleden
Als ik het goed begrijp, geeft jouw leidinggevende jou de keuze uit twee mogelijkheden. Je komt terug in jou laatste functie (teamleidster) en als je dat niet wilt, is er een functie vacant als groepswerker (maar dat wil je zelf niet.
Het lijkt mij, dat als je beide functies niet wilt, je het best een andere werkgever kunt gaan zoeken, die wél een functie voor jou heeft die je aan staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste jc54, het is niet dat ik niet in mijn huidige functie terug wil komen, maar ik twijfel of mij dat wel gaat lukken. Daarbij ben ik nu bijna 10 jaar teamleidster en vandaar vind ik het de overgang (en misschien zie ik het ook wel als een grote stap terug) om weer als groepswerker het veld in te moeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe wat in het kader van je herstel het beste is.Uit ervaring weet ik dat een stap terugdoen zeer moeilijk is.Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hou er rekening mee dat het met een arbeidsbeperking moeilijk is om ander werk te vinden. Als je iets kan krijgen, al is het onder je niveau, steek er energie in en probeer het in ieder geval. Na een paar maanden kun je alsnog aangeven dat dit niet is wat je wil of kan en overleggen of er iets anders mogelijk is. Je werkgever doet wat hij/zij moet doen, werk daaraan mee, dat ben ook jij verplicht.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ziekteverzuim-van-het-werk/regels-en-verplichtingen-bij-ziekte

Het beste antwoord

Die kans zit er in inderdaad in.

De werkgever heeft tot taak je (zo snel mogelijk) te reïntegreren. Dat is ook in zijn eigen belang want zolang je ziek bent, moet hij je loon doorbetalen (maximaal 2 jaar). Er moet 'passend werk' worden aangeboden als je je eigen werk niet meer zou kunnen doen. Als dat passend werk in het eigen bedrijf niet aanwezig zou zijn, heeft de werkgever zelfs tot taak op zoek te gaan naar werk bij een andere werkgever.

Helaas betekent 'passend werk' iets anders dan wat je in het gewone spraakgebruik 'passend' zou kunnen vinden.

Met 'passend werk' wordt bedoeld: arbeid die voor de krachten en bekwaamheden van de werknemer is berekend, tenzij aanvaarding om redenen van lichamelijke, geestelijke of sociale aard niet van de werknemer kan worden gevergd.

Hoe langer je ziek bent, hoe sneller aangeboden werk als 'passend' zal moeten worden beschouwd. Een werkgever kan zelfs de loondoorbetaling bij ziekte stopzetten (na de werknemer hierover geïnformeerd te hebben) als die werknemer zonder deugdelijke grond zou weigeren 'passend' werk te verrichten.

Als er verschil van inzicht ontstaat of er 'passend werk' voorhanden is, kunnen werkgever en/of werknemer hierover een second opinion aanvragen bij het UWV (of een andere deskundige, als die in de CAO wordt genoemd). Het aanvragen van een second opinion bij het UWV is overigens niet gratis.
Computoon