Zijn er opleidingen/cursussen om zaken na een overlijden af te handelen?

Ik wik graag mensen gaan helpen bij het afhandelen van administratieve zaken na een overlijden.. maar zijn hier ook cursussen voor om te leren wat je allemaal moet kunnen en leren?

Toegevoegd na 48 seconden:
Leren moet weten zijn

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, die zijn er.

Op deze website http://www.carrieretijger.nl/beroep/economie-management/zorg-management/uitvaartondernemer/opleiding-tot is informatie te vinden over opleidingen tot uitvaartondernemer. De werkzaamheden bij dat beroep zijn uitgebreider dan wat jij wil gaan doen, maar het beroep heeft wel veel raakvlakken met de door jou beoogde functie. Na deze opleiding zou je bijvoorbeeld een eigen bedrijf kunnen opzetten, waarna je duidelijk bekend maakt dat je geen uitvaarten verzorgt maar alleen de administratieve zaken na overlijden(s).

Op de website vind je onder meer deze teksten:

"Wie een baan in het uitvaartwezen ambieert en daarom een gespecialiseerde opleiding wil volgen, kan alleen terecht bij particuliere opleidingsinstituten. Bij Docendo - Academie voor Uitvaartzorg kun je bijvoorbeeld de opleiding Uitvaartverzorger volgen. Dit geldt ook voor Academie Vitaedis. Meander Uitvaartopleidingen biedt de opleiding Uitvaartbegeleider (overigens is deze term synoniem voor ‘uitvaartverzorger’) aan.

Bij deze opleidingen maak je kennis met alle aspecten die spelen rond een uitvaart. Denk daarbij aan rouwverwerking, het verzorgen van overledenen, het bijspijkeren van je communicatieve vaardigheden, en wet- en rechtskennis."

"De opleiding Uitvaartverzorger van Docendo is een eenjarige opleiding. Het cursusjaar is opgedeeld in vier blokken van tien weken. Naast de twintig lesdagen loop je vijf tot tien dagen stage.

De opleiding Uitvaartverzorging van Academie Vitaedis duurt anderhalf jaar, kent zestien lesdagen en zo’n zeven weken stage. Er zijn twee uitstroomrichtingen: Rouw- en stervensbegeleider en Ondernemerschap.

De uitvaartopleiding van Meander is uitgesplitst in een beroepsopleiding voor beginners en een kortere vakopleiding voor mensen die al in de branche werkzaam zijn. De beroepsopleiding duurt tien maanden en bestaat uit zestien bijeenkomsten, negen intervisiebijeenkomsten en negen dagen stage. De vakopleiding duurt vijf maanden en omvat tien plenaire bijeenkomsten, drie intervisiebijeenkomsten en enkele excursies."

Zie ook: http://www.nationaleberoepengids.nl/Uitvaartverzorger
Antoni
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Op die laatstgenoemde website http://www.nationaleberoepengids.nl/Uitvaartverzorger staat onder meer dit: "Verschillende Uitvaartverzorgers hebben ook andere taken op zich genomen en bieden dienstverlening aan in de laatste fases van iemands leven. Ook hulp bij een goede nazorg van de nabestaanden, hierbij valt onder meer te denken aan het aanbieden van hulp bij het verkopen van het huis van de overledene, wordt door verschillende Uitvaartverzorgers aangeboden." Je zal dus een uitvaartbedrijf moeten vinden, waarin jij alleen díe werkzaamheden uitvoert, of zelf een bedrijf oprichten dat zich alleen richt op het afhandelen van administratieve zaken na een overlijden. Dit soort werk wordt ook (deels) gedaan door notarissen en medewerkers van notariskantoren. De opleiding tot notaris duurt vele jaren -ik neem aan dat je daar niet naar op zoek bent-, dus misschien is een administratieve functie op een notariskantoor wel/ook een optie voor jou.