Van ziektewet naar wsw hoe gaat dat?

Blijkbaar is het nogal lastig om deze vraag beantwoord te krijgen. Momenteel zit ik in de ziektewet vanwege een heup operatie ( geen werkgever ), met het oog op de toekomst heb ik een aanvraag gedaan voor een wsw indicatie. Ik zit in de laatste fase van de aanvraag, maar mijn vraag is. Stel dat ik herstelt ben later dit jaar, en ik heb een wsw indicatie gekregen, moet ik me dan eerst beter melden bij de ziektewet en kan een wsw bedrijf dan pas iets voor me betekenen, of zit het anders in elkaar? Alvast bedankt voor je moeite.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Helaas zijn mijn heupen niet het enige probleem. Bij het uwv zeiden ze dat ik een goede kans maak dat ik de indicatie krijg. Maar omdat ik nog herstellende ben van me heup vroeg ik me af dat wanneer ik beter ben en me eigen ook hersteld meld of een wsw bedrijf dan pas voor mij iets kan gaan doen, of beginnen ze hier al eerder mee
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een WSW bedrijf kun je ook terecht als je niet goed ter been bent, daar is dat bedrijf juist voor. Je moet je pas beter melden, als je geheel hersteld bent. Tenzij je je ziek gemeld hebt in verband met je heup, dan meld je je beter als je heup geheel genezen is. Vraag even of er een vervoersvoorziening is naar het bedrijf toe, als je aangenomen wordt, dan hoef je niet met eigen vervoer en dat krijg je waarschijnlijk volledig vergoedt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor al je informatie. Ik zit al ruim 3 jaar thuis bijna 4 en ik wil niks lievers als gewoon me leven weer opbouwen. Daar valt natuurlijk ook werken onder. Ik heb me ziek gemeld bij het uwv voor me heup, dus nu weet ik eindelijk dat ik me eerst beter moet melden en dan pas kan kijken wat zo'n wsw bedrijf voor me kan betekenen. Nogmaals bedankt voor al je info
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je hebt het niet goed begrepen, het WSW bedrijf kan je ook werk verschaffen als je nog ziek bent, dus als je heup nog niet hersteld is, dan wordt er rekening gehouden met al je klachten, inclusief je heup.
Vertel al je klachten als je op gesprek mag komen, dan zorgen zij voor een geschikte werkplek. Hopelijk kun je snel beginnen, niets zo vervelend als thuis zitten, terwijl iedereen om je heen aan het werk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou graag wel zien dat me heup eerst herstelt en dat ik dan verder ga. Als ik teveel dingen tegelijk ga doen komt het niet goed ben ik bang.

Antwoorden (1)

Als je een WSW verklaring krijgt, dan is het nog af te wachten of je daadwerkelijk een baan krijgt op de sociale werkvoorziening. Ten eerste zijn er lange wachtlijsten voor de sociale werkvoorziening, ten tweede veranderd er veel in 2015. In 2015 krijgen alleen mensen die echt niet in staat zijn het minimum loon te verdienen kans op een plek in de sociale werkvoorziening, dat zijn mensen die niet in staat zijn in een normaal bedrijf te werken door hun handicap of beperking. Jij bent aan je heup geopereerd en er is kans op herstel, dan zal jij (mocht je op de sociale werkvoorziening komen te werken) vaker een herindicatie krijgen. Dit om te bepalen of je hier nog hoort te werken. Met een slechte heup zijn er echter nog mogelijkheden, ook al zie jij die niet nu, banen waar jij terecht kan en, eventueel met hulpmiddelen of aanpassingen je werk kunt doen. Denk aan het gebruik van een rolstoel, dan kun jij bij een regulier bedrijf zittend je geld verdienen. Als jij op de sociale werkvoorziening terecht komt, zal je minimaal 1 keer per jaar een herindicatie krijgen. Daarbij wordt ook gekeken naar je ziektebeeld. Je bent verplicht je beter te melden zodra het beter met je gaat, veranderingen in je gezondheid moet je aangeven. Ook na die melding zal je opnieuw gekeurd worden en mogelijk je baan bij de sociale werkvoorziening verliezen, waardoor je ander werk moet gaan zoeken of de bijstand in. Of jij op de sociale werkvoorziening hoort te werken, bepaald niet de sociale werkvoorziening, maar het UWV. De sociale werkvoorziening kan niets voor je doen, als het UWV vindt dat je niet op de sociale werkplaats thuishoort. Ik werk op de sociale werkvoorziening en heb er velen zien komen en gaan... Wacht het af, vraag hulp bij het solliciteren bij het UWV als je niet bij de sociale werkvoorziening terecht kunt, daar zijn zij voor.
Beterschap en veel succes op een baan (wel of niet bij de sociale werkvoorziening)!