kan mijn baas mij minder uren laten werken op zondag ?

Ik (student, 21) heb een vast contract voor 6 uur per week in een supermarkt. De laatste 2 jaar heb ik volgens een vast rooster alleen gewerkt op zondag. Hiervoor kreeg ik een toeslag. Mijn baas heeft me nu (zonder overleg vooraf) een brief gestuurd dat ik over een paar weken alleen nog op zaterdag mag werken en niet meer op zondag. Als reden wordt gegeven dat ik te duur wordt vanwege de toeslag en mijn leeftijd. Er worden nu nieuwe mensen van 16 jaar ingezet op zondag. Er zijn dus niet minder mensen nodig of zoiets. Hierdoor daalt mijn salaris dus met 50%. Mag mijn baas mij zomaar inzetten op andere dagen of heb ik rechten omdat ik al 2 jaar vast op zondag werk, ondanks dat niet in mijn (vaste) arbeidsovereenkomst staat dat ik op zondag werk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je contract is voor zes uur en niet persé voor de zondag.Dus je baas mag je naar eigen goeddunken 6 uur inzetten.Helaas is dat altijd in zijn voordeel.

Antwoorden (2)

Hij mag jou inplannen wanneer hij vindt dat dat nodig is. Dat je toevallig al een tijd lang op zondag werkt, doet niets af aan dat hij je ook op andere dagen mag inzetten.

Tenzij je een contract hebt waarin staat dat je alleen zondag werkt, mag hij dit gewoon doen. Ook erg netjes dat hij dit van tevoren aangeeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer genoeg gebeurt dit bijna iedereen die in de supermarktbranche werkzaam is. Je kunt eerst een aantal jaren hard werken voor erg weinig geld en wanneer je meer gaat kosten (relatief gezien nog steeds weinig) wordt je eruit gewerkt. Vaak gebeurd dit door middel van treiteren, zodat de werknemer uit zichzelf vertrekt. Dat jouw baas je een brief stuurt is dus zeer schappelijk en netjes te noemen.

Om op het eerste gedeelte van jouw vraag antwoord te geven of jouw baas je van de zondag af mag halen is het antwoord heel duidelijk: JA! Je hebt een contract voor een aantal uren, op welke dagen dat is maakt niet uit. Sterker nog, wanneer jouw baas je op een dag plaatst wanneer jij niet kan, heb jij in principe een probleem.

Wanneer je rationeel kijkt naar de brief dan mag je concluderen dat dit het begin van het einde is. Je bent te duur en dat zal alleen maar toenemen. Supermarkten managers zijn zo op de centen dat een paar tientjes in de maand vaak al te veel is en ervaring er kennelijk niet toe doet. Men zal jou uiteindelijk weg willen hebben. Meestal gaat dit dus op een niet al te fijne en nette manier. De brief is een zeer zakelijke manier, maar je baas maakt echter wel één hele grote grove fout! Hij stelt daarin duidelijk dat jij vanwege je leeftijd en de daarmee samenhangende kosten van de zondag af wordt gehaald. Het is voor jou niet alleen loonderving, maar dit is vooral leeftijdsdiscriminatie, hetgeen strafbaar is bij de Nederlandse wet! Omdat je het zwart op wit hebt staan zal een gemiddelde advocaat geen spaan van deze bedrijfsvoering heel laten.

Dus nu aan jou de vraag: Wil je voor de zaak opkomen en het aanvechten, of misschien wel een ander leuk baantje zoeken? ;)