Hoe kom ik aan een perskaart?

Ik schrijf al jaren blogs, columns en artikelen, naast de baan waarmee ik de kost verdien (die niets met schrijven te maken heeft). Dit doe ik gratis, of hooguit tegen een kleine vergoeding. Nu wil ik geleidelijk aan meer met schrijven gaan doen, om uiteindelijk 1 of 2 dagen per week betaald te schrijven, liefst als rechtbankverslaggever. Ik heb al een paar keer via twitter live verslag gedaan van rechtszittingen en die tweets zijn best populair. Omdat ik echter geen perskaart heb, is het in de rechtbank een wat lastige situatie. Tussen het publiek zitten is niet handig. Ik ben zelfs al eens door de parketpolitie uit de zaal geplukt omdat niet werd begrepen waar ik mee bezig was. In één rechtbank zit ik wel aan de perstafel omdat daar bekend is dat ik via Twitter verslag doe van de zittingen. Daar moet ik echter elke keer opnieuw tevoren contact opnemen als ik een zitting wil bijwonen. Dan word ik begeleid naar de perstafel en door de journalisten die wel een perskaart hebben, bekeken als iemand die er eigenlijk niet hoort te zitten. Ik zou dus een perskaart willen. Echter, omdat de journalistiek niet mijn hoofdberoep is en ik er geen 50% van mijn tijd aan besteed, voldoe ik niet aan de voorwaarden van de NVJ. Bovendien kunnen de vrij hoge kosten van een NVJ-lidmaatschap niet uit, nu ik nog niets verdien met dit werk. Een impasse dus, want om te voldoen aan de NVJ-criteria zal ik toch eerst als journalist iets moeten opbouwen. En dat is lastig, zonder perskaart.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/perskaart.php
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze info had ik via Google ook al gevonden. Toegespitst op fotojournalistiek. Toch andere tak van sport. Zoek iets dergelijks voor schrijvende pers.

Antwoorden (1)

1x heb ik perskaarten uitgeprint van een bedrijf waar ik toen werkte, zodat ik die zelf kon maken.
Dus dan hoef je alleen maar even de juiste link te weten ;-)