is dit een vorm van concurrentie beding?

Ik werk bij een crematorium die niet aan een uitvaartonderneming vast zit. Nu wil ik voor mijn opleiding graag stage lopen op het hoofdkantoor van DELA. Is dit concurrentie beding?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee dela is een verzekering en geen ander crematorium dus geen concurrent
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Dit lijkt mij een prima antwoord! + 1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is niet helemaal juist.
Dela is niet alleen een verzekering, maar heeft ook eigen crematoria, uitvaartcentra, etc , met name in midden- en zuidnederland. Zie http://www.dela.nl/over-dela/zoek-vestigingen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist compris.
Mijn inziens is dit geen vorm van concurrentiebeding.
Concurrentiebeding wil zeggen dat jouw huidige werkgever jouw kan verbieden op straffe van een dwangsom om voor een andere werkgever (of jezelf) te gaan werken in een (soort)gelijke branche/sector. Met andere woorden: Een andere crematorium.

Echter zie ik niet in dat en waarom jouw werkgever een concurrentiebeding heeft afgedwongen bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst. Er valt namelijk weinig "waardevolle" informatie door te spelen naar een eventuele concurrent. (Behalve misschien een goed recept voor een goed smakend plakje cake/bakje koffie)

Ik zou me er niet zo heel erg zorgen om maken, anders kan je het ook eventueel nog aan je werkgever vragen. Een concurrentiebeding is voornamelijk bedoeld voor grote bedrijven om te voorkomen dat bijvoorbeeld iemand die voor Apple heeft gewerkt over stapt naar aartsvijand Samsung en waardevolle informatie gaat doorspelen.

Dela is namelijk ook geen concurrent. Dela is een uitvaartverzekering en zal, mocht er een sterfgeval zijn in de regio van jouw huidige werkgever, juist werk opleveren voor jouw werkgever.

p.s. in de bronvermelding een link naar een wettekst over concurrentiebeding
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, een concurrentiebeding kan pas gaan werken als je vertrekt bij je huidige werkgever en alleen als je dit beding schriftelijk bent overeengekomen met je huidige werkgever toen je meerderjarig was.

Waar wel sprake van kan zijn is van een verbod op nevenwerkzaamheden. Kijk je contract hierop na. Staat er niets over in, overleg dan toch vooraf met je werkgever. Geeft die toestemming: informeer dan ook Dela hierover voordat je er stage gaat lopen.

Als je alleen werkzaam bent met het meewerken aan uitvaarten voorzie ik geen problemen. Kom je te werken op een financiële administratie dan kan ik me voorstellen dat er bedenkingen komen.
Computoon