Kan een bedrijf je een aantal jaar vastleggen, middels een contract, als dit bedrijf een opleiding betaalt die jij volgt?

Wat ik bedoel met deze vraag wil ik graag uitleggen:

Een sport vereniging wil graag een van zijn leden een opleiding tot trainer laten volgen zodat deze persoon bevoegd is om les te geven voor deze sport. Deze opleiding kost 1000+ euro, een investering die de vereniging bereid is te betalen maar als voorwaarde wil de vereniging wel dat het lid die, deze opleiding volgt, een x aantal jaren exclusief bij deze vereniging lesgeeft in deze sport en dit ook vast leggen in een contract tussen de vereniging en het lid die de opleiding gaat volgen. Ook wil de vereniging graag dat als het lid de opleiding niet afmaakt hij de kosten van de opleiding terug betaald, dit moet dan ook vast gelegd worden in het contract.

Is dit wettelijk allemaal mogelijk of is het niet rechtsgeldig om een persoon een x aantal jaren exclusief aan een vereniging (oid.) te binden en dat als deze persoon de opleiding niet afmaakt het bedrag dan aan de vereniging verschuldigd is?

Toegevoegd na 50 seconden:
EDIT: Is dit ook terug te vinden in een bepaalde wet of iets anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Diegene is toch niet verplicht te tekenen? In dat geval is het rechtsgeldig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij veel werkgevers is dat ook zo, de werkgever betaald de opleiding en de werknemer moet een bepaalde tijd bij de werkgever blijven, als de werknemer eerder uit dienst gaat moeten de kosten terug betaald worden, dat zal bij een vereniging niet veel anders zijn, zij inversteren immers in de opleiding.

Antwoorden (4)

Dit is rechtsgeldig.

Veel bedrijven doen dit om ervoor te zorgen dat de werknemer niet te snel voor een ander bedrijf kan werken. Je moet wel rekening houden met de clausules in je contract, zoals concurrentiebedingen en procedure van vervroegd ontslag en de kosten van de opleiding.

Het is eigenlijk heel simpel, zodra een bepaling, voorwaarde en/of bedingen niet in strijd is met het openbare zede of met de wet, dan is het wettelijk toegelaten. Vaak zijn sommige niet maatschappelijk gewenst, maar zijn ze alsnog rechtsgeldig.

Mijn advies aan jou is, lees je contract heel goed door en denk er goed over na of dit wel is wat je echt wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lezen! Het gaat juist om de vereniging die zich contractueel wil indekken en niet om het sportlid. Verder is er geen werkrelatie maar een basis van vrijwilligheid. Dus of je dan met vervroegd ontslag en concurrentiebeding te maken krijgt, vraag ik me sterk af. Wel is natuurlijk een contract mogelijk zoals Woutermuizela bedoelt.
Exclusiviteit voor 5 jaar alleen vanwege het vergoeden van en bepaalde algemene opleiding van 1.000 euro staat in geen verhouding tot elkaar en zal door een rechter zeer waarschijnlijk als een onredelijk concurrentiebeding worden gezien en nietig worden verklaard.

Wat wel mogelijk is is om een terugbetalingsregeling te treffen zodat bij vertrek binnen een bepaalde periode (bijvoorbeeld 2 jaar) na afronding van de cursus een prorata bedrag moet terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iHave, het gaat om een vereniging, niet om werk en in dat geval kan die 1000 natuurlijk prima zijn.
Het staat niet in een specifieke wet in het arbeidsrecht, het gaat om een gewone overeenkomst. Een studiekostenovereenkomst in feite.

Die zijn gebruikelijk bij 'duurdere' opleidingen. Daarin staat bijv. een bepaling als: als je binnen een jaar na het beëindigen van de studie de onderneming verlaat, moet je het hele bedrag terugbetalen, binnen 2 jaar X% en binnen 3 jaar een nog lager percentage. Daarna houdt het op, in veel gevallen. Je kunt natuurlijk afspreken wat je wilt, als beide partijen ermee akkoord gaan.

Een terugbetalingsregeling (bij niet halen van het examen na max. X herexamens binnen X maanden/jaar of bij tussentijds stoppen met de opleiding op eigen verzoek) is ook redelijk.

Wat deze vereniging (qua termijn) wil is echter buitensporig. Bedenk dat een vereniging een vrijwilliger al eur 1500.- per jaar mag betalen zonder dat dit gevolgen heeft voor de belasting. (Ik neem echter aan dat de trainer geen vrijwilliger is.)Een 'blijf-anders-volledig-terugbetalen-termijn van 1 jaar na het behalen van de opleiding is redelijk, iets langer kan ook nog wel. (Je moet het ook zien in relatie tot het bedrag dat niet buitensporig hoog is, althans niet voor een bedrijf.)

Vijf jaar is niet redelijk. Maar als de trainer hiermee akkoord gaat - wat ik nooit zou doen, overigens - is het geldig want het is overeengekomen en het mag overeengekomen worden.

(Een concurrentiebeding is het niet. Daarin staat dat je een bepaalde vergoeding moet betalen als je binnen X-jaar na het verlaten van het bedrijf bij een soortgelijk bedrijf gaat werken. Die boete kan door de rechter worden gematigd als de werkgever er een rechtszaak van maakt als de werknemer zich er niet aan houdt als hij ergens anders gaat werken. Of een vereniging gezien kan worden als een bedrijf is ook wat anders.)
Computoon
10 jaar geleden
Het heeft geen wettelijke basis en je mag ook niet op deze manier gedwongen worden om te blijven bij een werkgever, maar indien een andere voetbalclub de trainer in dienst neemt, dan dient deze wel een transfersom te betalen.
Dit is zeer gebruikelijk in de betaalde voetbalwereld, maar ook in amateurwereld komt dit voor.
Voor een amateurclub is 1000 euro veel geld en dat willen ze wel een trainer voor hebben die 5 jaar blijft. Dus het is wel redelijk, maar dat betekent wel dat voor elke kwartaal de transfersom zakt met 50 euro.