Is het mogelijk voor een lage arbeidsmigrant om naar Nederland te komen?

Hiermee bedoel ik dus iemand dat laag opgeleid is, en alleen fysieke arbeid kan verrichten.

In de richtlijnen staat dat werkgevers alleen individu's mogen aannemen voor posities die niet door een Nederlandse of andere EU-onderdaan kunnen worden vervuld. Dat lijkt me dan weer een onmogelijke eis, voor iemand die naar Nederland wil komen van overzee, om in de bouw te werken, of een tuiniersbedrijf te beginnen, of in een restaurant te werken bijv. Aangezien er altijd in theorie een EU onderdaan bepaalde soorten arbeid kan verrichten.

Hoe zit dat dan precies?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Is er en reden voor je vraag? Ken je iemand die naar Nederland wil komen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er een visum wordt afgegeven voor een persoon die afkomstig is buiten de eu dan kan hij hier gewoon werken. met zo,n arbeidsvisum kun vrijwel elk werk doen indien je ook over de juiste diploma,s beschikt. Zie bijv. de vele artsen in nederland die akomstig zijn buiten de EU.

Antwoorden (2)

Ik weet eigenlijk alleen dat het wel gewoon gebeurt, dat uitzendkrachten uit het buitenland gehaald worden die dan minder betaald worden dan dat een Nederlander zou ontvanger. Deze Nederlander wil dus niet werken voor het loon dat de werkgever uitgeeft, en hiervoor worden dan buitenlandse uitzendkrachten ingehuurd die dit loon dan wel aannemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang er een hoge werkloosheid aan de onderkant van de Arbeidsmarkt is in Polen en andere EU landen is het niet mogelijk om basis van deze regel als arbeidsmigrant te werken in de EU.
Daarom en andere reden wil Turkije en andere landen rond de middellandse zee zo graag volwaardig EU lid worden.

In het verleden zijn veel mensen uit Spanje en andere middellandse zee landen als lage loon arbeidsmigrant naar Nederland en andere Noord Europese landen verhuisd.

In andere niet EU-landen is deze regel er niet. En daar werken veel mensen voor een hongerloon. Deze arbeidsmigranten hebben geen geld om te wonen in het land waar ze werken en slapen op straat, in hun auto of op hun werk.