Kan iemand verplicht gepromoveerd worden in zijn werk?

Kan iemand tijden reorganisatie of wat dan ook verplicht worden om een hogere functie te aanvaarden? Dus bijvoorbeeld van voorman naar supervisor?

Indien mogelijk graag goed onderbouwd met bron.

Toegevoegd na 1 dag:
Het gaat om een normaal bedrijf in Nederland. Het betreft een bedrijf dat de logistieke service (distributie) doet voor een consumentenelectronica-gigant. Dus een bedrijf zonder CAO.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Soms is het mee werken aan je ontwikkeling een verplichting. Juist in het Sociale Werkplaatsen en de verandering naar de Partipatiewet zitten vele verplichtingen. Ik neem aan dat ik dit niet hoef te onderbouwen met bronnen anders verwijs ik naar het debat van heden in welke gevoerd wordt in de tweede kamer van de staten generaal. Maar de vraag gaat over normale bedrijven onder CAO. De sociale werkplaatsen hebben nu nog een CAO en veel mensen vinden dit normale bedrijven maar sommige mensen (van VVD huize) twijfelen hier aan. Bij bedrijven zonder CAO geldt de arbeidswet. Iedereen heeft het recht op met maken van carrière. Indien de functie van voorman vervalt dient het bedrijf de hogere functie van supervisor aan te bieden. Het gaat om verandering van functie en reorganisatie. Ik raad je aan om het artikel van de arbeidsrechter.nl welke in als bron toegevoegd heb door te lezen. Het gaat om kopje "I. Veranderen van de overeengekomen functie" Ik geef een samenvatting De medewerker dien mee te werken aan een andere functie indien "De afdeling waar de medewerker werkt wordt gereorganiseerd (verandert, ingekrompen of opgeheven), omdat bijvoorbeeld de markt van de onderneming verandert of de onderneming een andere werkwijze kiest." "De medewerker is de enige die een voor de onderneming (zeer) belangrijke andere functie kan vervullen." Het is een lastig onderwerp of iemand verplicht kan worden om een hogere functie dient accepteren. Want kun je verplicht worden een functie boven capaciteit te accepteren. Ik geef je het advies om mee te werken, maar wel veel "Ja en hoe zien jullie dit" En "Ja en hoe lossen wij dat op" vragen stellen. En is jantje niet veel meer geschikt voor deze functie. Geef duidelijk aan dat zeer tevreden bent met je huidige functie en dat je hoopt dat je dezelfde functie blijven uitvoeren in de nieuwe organisatie. En dat je ongemakkelijke voelt bij de verplichting om de nieuwe hogere functie te gaan vervullen. Het is formeel een verandering van het contract en je kunt indien je weg wil de organisatie wijzen dat het contractbreuk is. En op deze grond kan het bedrijf je niet houden aan de opzegtermijn. Maar deze stap kun je alleen doen als je al een andere baan hebt. Of van deze werkgever af wil.

Bronnen:
http://www.arbeidsrechter.nl/veranderen-ta...

Dat kan, een mooi vb is het koningschap in Belgie. Het was nooit de bedoeling dat Prins Albert, de vader van onze huidige koning Filip, koning zou worden. Hij wou ook geen koning worden, wat hij duidelijk had gemaakt. Door het plotselinge overlijden van koning Boudewijn, moest prins Albert toch koning worden omdat Filip nog te jong was. Elke firma heeft een bepaald belijd. Het staat feitelijk al vast wie welke functies gaat krijgen. Dan is het bv mogelijk dat een persoon enkele jaren voor zijn pensioen, zonder promotiemogelijkheden, bij het onverwachts, verdwijnen van een persoon, moet invallen en zo toch nog kan promoveren, wat niet altijd volgens de zin van de betrokkene is

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100