Hoe ziet de arbeidsmarkt uit voor immigranten uit non-EU landen?

Ik heb een vriend die in de Verenigde Staten woont. Die wil emigreren naar Nederland in het kader van een werkbetrekking. Die spreekt geen Nederlands, maar wil graag leren.

Wat zijn de kansen voor hem om een baan te krijgen? Zouden werkgevers niet eerst de voorkeur geven aan Nederlanders gevolgd door EU-inwoners?

Maakt een Amerikaan uberhaupt kans?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er zijn veel Amerikaanse bedrijven in Nederland gevestigd die wellicht juist op zoek zijn naar mensen voor wie de moedertaal juist Amerikaans is. Als iemand een werkvergunning heeft, is het met de juiste mentaliteit, flexibiliteit en opleiding niet heel moeilijk om een baan te krijgen. Het Nederlands leren gaat vrijwel vanzelf.
paulus811
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De werkgever moet een TWV aanvragen, niet de werknemer. De werkvergunning is dan ook eindig als de baan eindigt. Je kunt dus als werknemer nooit eerst een werkvergunning hebben en dan een werkgever zoeken.
Voor arbeid in loondienst:
Als je naar Nederland wil komen om te werken moet je eerst een werkgever vinden en die kan dan een verblijfsvergunning met TeWerkstellingsVergunning aanvragen. De werkgever moet in principe eerst in Nederland een werknemer zoeken, daarna in Europa en daarna pas buiten Europa. Dit laatste maakt de kans voor een Amerikaan om een baan in loondienst niet groot.

In de Klantdienstwijzer van de IND vindt je echter tal van mogelijkheden met andere voorwaarden om naar Nederland te komen en te werken, bijvoorbeeld als stagiair of onderzoeker. Kijk eens wat er voor je vriend van toepassing is.

Indien je een relatie met de genoemde vriend hebt, verwijs ik je ook door naar de site van de IND voor de voorwaarden voor een MVV. Verder kun je op het forum www.buitenlandsepartner.nl informatie verkrijgen over de procedures in Nederland, maar ook in het buitenland (o.a. EU-route).

Als geboren engelstalig is de kans aanwezig om een baan te vinden, per slot van rekening spreken de meeste Nederlanders engels. Vaak moet echter een basiskennis aanwezig zijn in geval van calamiteiten. Laat je vriend alvast wat basiskennis leren.