Wordt een WAO uitkering gekort door de UWV als de persoon een onkostenvergoeding krijgt voor het mentorschap dat de persoon heeft over een familielid?

De betreffende persoon heeft een gedeeltelijke WAO uitkering. Ze voert ook het mentorschap over een familielid met een verstandelijke beperking. Ze heeft van de kantonrechter toestemming gekregen om de onkosten voor het mentorschap vergoed te krijgen van het familielid. Het toegestane bedrag komt overeen met het bedrag dat daarvoor landelijk wordt gebruikt en is zo'n 700 euro. Mijn vraag is nu of de UWV de AOW uitkering zal gaan korten als er een onkostenvergoeding voor een mentorschap wordt ontvangen. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een soortgelijke vergoeding is de pleegvergoeding. Een pleegvergoeding is geen inkomen. De vergoeding heeft dus geen invloed op uw uitkering en hoeft u ook niet op te geven als u huurtoeslag heeft.

De vergoeding is belastingvrij. De Belastingdienst beschouwt de vergoeding als kostenvergoeding.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt helemaal +.