Hoor ik doorbetaald te krijgen tijdens ziekte?

Ik werk meer dan 10 jaar in een supermarkt, heb een onbepaalde tijd contract en werk de afgelopen 5 jaar 4 uurtjes per week op een vaste dag en vaste tijd. Nu ik ziek ben krijg ik niet doorbetaald mag dat? Ik heb nooit getekend voor een uren contract maar op mijn salarisspecificatie staat wel dat mijn norm uren 16 uur zijn. Wie weet hier meer informatie over?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

Of er moet worden doorbetaald hangt af van wat er in uw contract staat. Als u een contract voor onbepaalde tijd hebt, moet de werkgever u tijdens ziekte doorbetalen. De doorbetaling is minimaal 70%. Vaak is er recht op 100% doorbetaling van het loon als dat in de CAO is opgenomen. Zie bron 1.
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/werk/ziekte-en-werk/doorbetaling-bij-ziekte/Pages/default.aspx

Bij een oproepcontract met voorovereenkomst bent u niet verplicht te komen als de werkgever u oproept. De werkgever is ook niet verplicht u op te roepen. Zodra u een oproep accepteert, ontstaat er een arbeidsovereenkomst. Zie bron 2.

Als uw oproep is afgelopen, is ook uw tijdelijke arbeidscontract afgelopen. Uw werkgever hoeft u dan geen loon meer te betalen.
Als u buiten een oproepperiode ziek wordt, heeft u geen arbeidscontract en krijgt u geen loon.
fisbel
10 jaar geleden
Het hangt of wat voor een contract je hebt getekend ofwel betalen ze je wel of wel niet. Daarom is het handig dat je een kopie van je contract thuis hebt liggen, normaal mag een supermarkt dit kiezen of ze je betalen of niet a.d.h.v je contract...