mag een werkgever je onbetaald laten werken als zijnde proeftijd?

Tussen een werkgever en werknemer is (mondeling) afgesproken dat de werknemer 3 maanden onbetaald werk verricht als zijnde proeftijd, om te kijken voor beide partijen 'of het wat is'. Dus geen zekerheid op contract. Is dit toegestaan volgens de wet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Mondeling (dus niets zwart-op-wit), onbetaald, proeftijd... Dit zaakje stinkt !!! Eerlijk gezegd zou ik hier politiewerk van maken. Zodra deze werknemer om loon gaat vragen wordt hij buiten de poort gezet en wordt hij "hartelijk bedankt voor de moeite" En nee, het mag niet als werk gelden maar hoe je juridisch het verschil moet maken met vrijwilligerswerk (wat wel mag) daar heb ik geen verstand van.
Wellicht iemand anders hier op GV ?
Antoni
10 jaar geleden
Drie máánden onbetaalde proeftijd? Drie uren lijkt mij nog redelijk (wat overigens ook niet is toegestaan), maar daarna moet er toch echt een salaris worden betaald!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel raar. Een onbetaalde werkervaringsplaats bij een baas die eigenlijk geen werk heeft, maar jou wel de kans geeft om ervaring op te doen, is een ander verhaal. Maar dit deugt niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
volgens mij is dit geen zuivere koffie. Stel er gebeurt een ongelukje met je in die maanden, wie is dan verantwoordelijk? normaal gesproken ben je verzekerd als je een contract hebt. nu dus niet.

Antwoorden (2)

Nee natuurlijk niet,de werkgever moet gewoon salaris betalen naar het aantal gewerkte uren.
Daarom bestaat er ook een proefmaand om aan te kijken of het voor beide partijen bevalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het om een officiële arbeidsverhouding gaat mag dit voor twee maanden als het gaat om een werknemer met een WAO-, WIA-, WAZ-, Wajong-, Ziektewet- of WW-uitkering. Als het iemand is die moeilijk aan werk komt en van wie men niet weet of hij geschikt is voor de functie dan kan deze werknemer twee maanden werken met behoud van zijn uitkering. Dat is net zolang als de maximale proeftijd bij aanvang van een dienstverband. De werkgever hoeft geen loon te betalen. Dit heet proefplaatsing.
Een proefplaatsing kan op aanvraag verlengd worden als dit noodzakelijk wordt geacht. Er is een maximum van zes maanden.
Als de werkgever de persoon daarna in dienst neemt mag er geen nieuwe proefplaatsing meer worden afgesproken met de werknemer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Werken met behoud van uitkering is inderdaad een uitzondering. (+je !)
Maar ook dát moet zwart-op-wit gezet worden ! Er kan niet worden volstaan met een mondelinge toezegging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vandaar mijn antwoord. Gast weet zelf of hij een uitkering heeft, zo dat het om een proefplaatsing gaat, waarbij de werkgever geen loon betaalt. Het kan zijn dat er om bepaalde redenen die de werknemer zelf kent maar hier niet hoeft te vertellen, gewoon een onderlinge afspraak met wederzijds goedvinden is gemaakt.
Een proefplaatsing is geen zeldzaamheid en kent voorwaarden. Zolang ik niet weet of het hier het geval is, heeft het noemen van de voorwaarden geen zin.