10 uren contract voor bepaalde tijd is na 3 eerdere (jaar)contracten omgezet naar een 2 uren contract voor onbepaalde tijd, kan en mag dit?

Hallo, mijn 10 uren contract zou deze maand aflopen, mijn WW-aanvraag was al gedaan, echter is mij geheel onverwachts een contract voor onbepaalde tijd aangeboden door mijn werkgever maar niet voor de huidige 10 uur per week maar voor 2 uur per week. Eigenlijk zou ik op non-actief worden gezet voor 3 maanden en 1 week waarna ik weer in dienst kon treden met een nieuw 10 uren contract voor bepaalde tijd. Ik mag wel het aantal uren blijven werken die ik al werkte (ongeveer 11 tot 12 uur per week) maar bij ziekte wordt nu 2 uur uitgekeerd per week i.p.v de 10 uur per week die in mijn vorige contract was vastgelegd. Ik ben uiteraard heel blij dat ik nu een contract heb voorgelegd gekregen voor onbepaalde tijd echter zit ik in mijn achterhoofd met de vraag of het wel correct is dat ik van een 10 uren contract teruggezet wordt naar een 2 uren contract, persoonlijk vind ik dit niet netjes om hiertoe gedwongen te worden (als ik niet teken heb ik niets) maar een contract voor onbepaalde tijd is in deze tijden érg moeilijk te krijgen, zeker voor iemand die niet hoogopgeleid is. Dit zit mij toch een beetje dwars en graag zou ik te horen krijgen of dit (wettelijk) wel kan en mag, bij voorbaat dank voor de gegeven reacties. Met vriendelijke groeten abeba.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het staat de werkgever vrij om u als werknemer andere arbeidsvoorwaarden aan te bieden als er een nieuwe arbeidsovereenkomst wordt afgesloten. Je verwerft geen rechten door de drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd voor 10 uren per week.

Omdat het u tijdig is medegedeeld dat het derde contract voor bepaalde tijd niet gewijzigd zou worden in een zelfde contract voor onbepaalde tijd mag de werkgever de arbeidsvoorwaarden voor het contract voor onbepaalde tijd wijzigen wat urenaantal betreft.

Alleen als een arbeidsovereenkomst stilzwijgend wordt verlengd, dan mag een werkgever de arbeidsvoorwaarden niet wijzigen. Een stilzwijgende verlening is als een werknemer na afloop van zijn contract doorwerkt, zonder dat over een verlenging van zijn contract wordt gesproken. Als dat het geval is, wordt de arbeidsovereenkomst geacht te zijn voortgezet tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden als de vorige arbeidsovereenkomst.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste fisbel, vriendelijk bedankt voor dit uitgebreide en duidelijke antwoord, alles is zeer helder verwoord, mijn dank daarvoor. Met vriendelijke abeba